Een prachtige roman!

Amarins 29 april 2024
De zussen van Fjällbacka is het verhaal over de zussen Anna en Cornelia en hun familie. Ze groeien op op een boerderij net buiten het pittoreske Fjällbacka in Zweden. Ze krijgen allebei de kans om verpleegkundige te worden en geknepen die kans. Vanaf dat moment ziet hun leven er heel anders uit en gaat er een wereld voor ze open.

Het begin van het verhaal verliep wat stroef. De schrijfstijl is even wennen, er komen veel namen voorbij en het is best moeilijk om in het verhaal te raken. Maar hoe verder je komt hoe meer Hellberg je meesleept en je in de ban raakt van de zussen en hun familie. Hoewel de korte inhoud anders doet vermoeden is het geen verhaal wat kan tippen aan de verhalen van Riley, het blijft lekker doorkabbelen, kent weinig spanning maar laat je wel genieten van hele mooie mensen, bijzondere gebeurtenissen, romantiek en een geweldig Zweden.

Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen. De auteur vertelt hierover in de laatste pagina’s. Het is een boek met een mooie diepgang. Voornamelijk de positie van de vrouw en de opkomst van het feminisme staan centraal.

Alle personages heb ik van genoten. In het bijzonder worden die van Anna en Cornelia mooi uitgediept. Beide maken een mooie groei door in de reis die het leven hen biedt. De een leert ontberingen, verdriet en armoede kennen, terwijl de ander leeft in rijkdom en voorspoed kent. Toch moeten beide keuzes maken, kennen verdriet, maar ook liefde en hebben een ontzettend doorzettingsvermogen. Wat heb ik van hen genoten.

Ondanks dat het begin wat stroef verliep is De zussen van Fjällbacka een prachtige roman die speelt het mooie Zweden. Helssberg heeft een hartverwarmende roman afgeleverd die je laat genieten van de mooie natuur maar ook van een prachtig verhaal waar de liefde absoluut niet ontbreekt. Een aanrader en ik kijk uit naar het vervolg dat nog dit jaar zal verschijnen!

Meer recensies van Amarins