"Ik heb geloof ik nooit gedacht dat de wereld zwart-wit is"

Annemiek Klijnstra 25 augustus 2019
Vivian Morris woont in New York. Op een dag krijgt ze een brief van Angela. Zijn dochter. Zij vraagt of Vivian kan vertellen wat zij voor haar vader heeft betekend. Wat Vivian voor haar vader heeft betekend kan zij niet vertellen, maar wel wat haar vader voor haar heeft betekend. Dat kan alleen doordat zij haar levensverhaal vertelt.

Vivian Morris is negentien jaar als zij naar New York verhuisd. Haar grootmoeder heeft haar perfect leren naaien. Met haar naaimachine en twee koffers met kleding, stoffen en fournituren gaat ze op weg naar tante Peg.
Tante Peg is eigenaresse van het Lily Playhouse, een theater in het midden van Manhattan. twee keer per dag is er een voorstelling. Vivian mag achter de schermen werken als naaister, tot ieders tevredenheid. Al snel raken zij en Celia, een revuemeisje, bevriend. Samen zetten zij het nachtleven van New York op op stelten. Door een groot schandaal moet Vivian New York verlaten, en moet zij naar huis. Na enkele maanden bezoekt tante Peg haar. Zij heeft haar nodig om twee keer per dag een voorstelling te geven aan de militaire troepen in New York, om het moraal op te krikken. Drie jaar lang, tot aan het eind van de tweede wereldoorlog, doen zij dat dagelijks. Na de oorlog blijft Vivian in New York. Zij zet een succesvol bruidsmodehuis op, samen met haar vriendin Marjorie. Na jaren ontmoet zij hem. De vader van Angela.

Het boek heeft een zeer mooie cover. De letters zijn erop gestanst, wat luxe uitstraalt. 526 pagina’s, en geen minuut verveeld. Het boek is in de ik-vorm geschreven, en is een brief aan Angela, de vader van haar goede vriend. Vivian Morris is een kleurrijk figuur met een kleurrijk leven, ook op latere leeftijd. Alle karakters in het verhaal komen tot leven. De schrijfster, Elizabeth Gilbert, heeft een bijzonder mooi boek geschreven.

“Ik heb geloof ik nooit gedacht dat de wereld zwart-wit is”, zegt Vivian in het eind van het boek. Daarmee heeft Elizabeth Gilbert het boek treffend weergegeven.

Elizabeth Gilbert schreef meerdere boeken, waaronder Eten, Bidden, Beminnen. Dit boek is verfilmd met in de hoofdrol Julia Roberts (Eat, Pray, Love). Daarnaast is de film Coyote Ugly gebaseerd op de periode in het leven van Elizabeth Gilbert waarin ze werkte als barmeisje in de eerste Colyote Ugly toogdansbar in New York.

Meer recensies van Annemiek Klijnstra