Kleine vertelling

Aster 10 november 2021
De hooier van Ricus van de Coevering beschrijft de dag dat Timo Vinck de uitslag van zijn eindexamen krijgt. Hij gaat biotechniek studeren in de grote stad en staat te trappelen om zijn huidige leven achter zich te laten. Dat betekent echter zich ook losmaken van zijn moeder. Daar heeft Timo gemengde gevoelens over. Eerder verloor ze al Timo’s verstandelijk gehandicapte broer Ruben bij een ongeluk en de vader die gevlucht is in een baan ver weg.

De novelle maakt ons deelgenoot van de gedachten van Timo. Heen en weer gedreven tussen opluchting en schuldgevoel, laat hij zijn gedachten gaan over de gebeurtenissen in het gezin. Hij blikt terug op de dood van zijn broer, schaamt zich voor zijn gevoelens van afkeer voor Ruben en dat hij hem niet beter beschermd heeft.
Gaandeweg komen we meer te weten over het verleden en zijn we getuigen van een omslagpunt in het denken van Timo, vooral na contact met een boer die ooit zijn broer geslagen heeft. De moeder van de boer is zojuist gestorven en Timo herkent zichzelf in het verhaal van de boer.

Deze poëtische vertelling is kleingehouden. De zinnen zijn weloverwogen gekozen en doorspekt met filosofische gedachten over het hedendaagse leven. Toch blijven sommige gedachtenlijnen aan de oppervlakte. Voor een roman had ik ook graag een breder perspectief gezien.
Wat blijft is een fijne leeservaring.

Meer recensies van Aster