De wondere zintuigelijke wereld van dieren

Aster 26 februari 2023
De fraaie cover van ‘Een immense wereld’ van wetenschapsjournalist Ed Yong maakt meteen nieuwgierig naar dit boek over de wondere zintuigelijke wereld van dieren. Eenmaal open wordt de lezer gebombardeerd met onderzoeken, feiten en vooral mooie verhalen over hoe dieren de wereld waarnemen. Elk zintuig komt in een apart hoofdstuk aan de beurt. Aan de hand van allerlei onderzoeken laat Ed Yong ons zien hoe dieren de wereld beleven. Met name de bijzonderheden van tal van diergroepen worden belicht. De meesterverteller schakelt moeiteloos over van vogels naar slangen naar olifanten. Alles komt heel uitgebreid aan bod en alsof dat niet genoeg is, voegt Yong ook nog eens voetnoten toe met extra wetenswaardigheden. Wil je dan nog meer weten dan kun je altijd terugvallen op de uitgebreide bronnenlijst. Het grandioze van dit boek is dat het allesbehalve een saaie wetenschappelijke opsomming is. De schrijver weet steeds weer te verrassen met interessante, niet zo bekende feiten. Hierdoor blijft het boeiend. Mijn huisgenoten werden een beetje gestoord van allerlei interessante weetjes waarmee ik hen overspoelde tijdens het lezen. Toch is het geen boek dat je zomaar even tussendoor leest. Omdat er zoveel besproken wordt, zakt er ook veel weg. Dan zit er maar een ding op: Het boek nog eens lezen. Geloof me dat is geen straf.

Meer recensies van Aster