Praktisch boek over interieur

Aster 30 augustus 2023
Het grote interieurstylinghandboek van Frida Ramstedt met zijn mooie kaft en goede vormgeving is vooral een praktisch boek. De titel en het uiterlijk van het boek wekte in eerste instantie andere verwachtingen. Ik dacht dat het met name over stylingtips zou gaan, waarmee ik leuke ideeën zou opdoen om mijn huis wat lichter, leuker, moderner te maken. Dat is echter niet waar dit boek over gaat.
In negen hoofdstukken wordt diep ingegaan op alles wat je moet weten en waar je op moet letten als je meubels koopt. Het blijft niet alleen bij stoelen en banken met de juiste maten, maar ook de kapstok komt aan bod. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo gedetailleerd naar een kapstok gekeken en wist niet dat je zelfs een kapstok met beleid moet kiezen en ophangen. Zo is er een duidelijke uitleg over elk type meubilair met voordelen en nadelen en waar relevant inclusief achtergrondinformatie over de verschillende materialen.
De boodschap van dit boek is helder het gaat niet alleen om wat mooi oogt, maar vooral ook om comfort en degelijkheid. Het boek is vooral een verzameling praktische adviezen met daarbij handige tekeningetjes. Daartussen staan nog allerlei tips.
Opvallend is dat het boek vanuit een Zweeds oogpunt is geschreven. Voor de tips maakt dat niet zoveel uit, maar wel bij bijvoorbeeld een tijdlijn van de ontwerpgeschiedenis. Hier had bij een vertaling aandacht aan kunnen worden besteed, zodat het relevanter wordt voor lezers uit andere landen.
Het is zeker geen boek om in een adem uit te lezen, of je moet net van plan zijn je hele huis opnieuw in te richten. Het is vooral een handig naslagwerk als je bijvoorbeeld op een dag besluit een nieuw bed te kopen. Met de informatie uit dit boek kom je beslagen ten ijs. Je zult snel de verkooppraatjes doorzien en de juiste vragen aan de verkoper stellen.
Voor deze leek was de uitleg van Frida Ramstedt goed te volgen, hoewel ik me afvraag welke bank we moeten kiezen met de lengteverschillen in ons huis.

Meer recensies van Aster