Na een flink aantal reisboeken besloot Bill Bryson het roer om te gooien. In een interview vertelt hij dat hij eigenlijk niet zo avontuurlijk is en daarom zijn focus heeft verlegd naar het schrijven van boeken waarvoor hij niet op pad moet. Een kleine geschiedenis van bijna alles en Een huis vol, waren voorbeelden van de nieuwe weg die hij ingeslagen is. Met Het lichaam blijft Bill Bryson zelfs nog dichterbij huis. Hij gaat op reis in het lichaam en neemt ons mee, het hele lichaam door.

Het is een typisch Bryson-boek geworden en dat maakt het compleet anders dan andere boeken over het lichaam. Het bevat een enorme dichtheid aan weetjes. De schrijver weet het zo te verpakken dat je het leest als een spannend avonturenverhaal. Elk hoofdstuk doet me meer beseffen hoe bijzonder ons lichaam is. Hij vermijdt droge opsommingen. Liever verpakt hij de feiten in een anekdotisch verhaal. Zo begint het boek met de berekening hoeveel ons lichaam zou kosten als het uit de individuele bouwstenen opgebouwd zou worden. Elk hoofdstuk is een verkenning op zich.

Kortom, een bijzonder boek waarin Bryson het niet schuwt om moeilijke onderwerpen te behandelen. Hij doet dit op zijn bekende humorvolle manier. Altijd komt weer zijn oog voor detail en zijn andere manier van kijken naar voren. Dat maakt dit een prettig leesbaar boek. Bryson zou het type leraar zijn die je doet vergeten dat je op school zit.
Dit boek is een heuse aanrader!

Reacties op: Bill Bryson stelt nooit teleur

Het lichaam - Bill Bryson