Er steekt meer in een neus dan je denkt

Aster 04 januari 2022
De titel van dit boek ‘Een kleine cultuurgeschiedenis van de (grote) neus’ intrigeerde me meteen. Vooral dat ‘grote’ zo discreet tussen haakjes werd geplaatst. Zelf in bezit van een redelijk grote neus en een goed reukvermogen, wilde ik natuurlijk dit boek lezen.
Het boek is een verzameling essays over de neus door de historie heen. Zo lezen we over een breed scala aan beroemde neuzen, van Cleopatra tot Darwin, van Michelangelo tot Rembrandt. Er wordt ingegaan op de karaktereigenschappen die aan een bepaalde neusvorm worden gekoppeld en hoe door de eeuwen heen onze visie op de grootte van de neus veranderd is. Het functionele aspect van de neus krijgt ook zijn podium, waarbij zelfs Leonardo da Vinci als parfumeur wordt opgevoerd. Er wordt geput uit de kunstgeschiedenis, de literatuur, maar ook sprookjes.
Een pluspunt is dat er veel nieuwe inzichten en weetjes voorbijkwamen. Zo was voor mij nieuw dat er zelfs nasotheken bestaan.
Het boek leest heerlijk weg. De diversiteit van de essays maakt dat het leuk is om iedere keer een stuk te lezen. Bovendien is het fraai geïllustreerd, waarbij de illustraties de tekst goed ondersteunen. Een plaatje van een neus is toch duidelijker dan alleen een beschrijving.
Kortom, een aanrader.

Meer recensies van Aster