Geen clichés in dit kerstverhaal

Antoinette Schram 16 december 2019
Toen ik de aankondiging van het kerstverhaal als graphic novel zag, was ik enthousaist. Boeken waarin tekeningen in combinatie met stripvertelling worden gebruikt voor het verhaal, is een manier om kinderen te verleiden tot een boek. Zeker als het gaat om het bekende kerstverhaal, lijkt een vertaalslag naar grapic novel een goede en originele zet.

Het boek ziet er mooi uit, maar onderscheidt zich direct van de grapic novels die voor kinderen verkrijgbaar zijn. Ten eerste is de prijs veel te hoog. Dat vind ik echt een bezwaar, want het ligt niet op het niveau om makkelijk als cadeau in te kopen. Hoewel een schitterende uitvoering, gebonden met zilverspat op de blauwe cover, is het formaat het tweede wat deze graphic novel niet laat vergelijken met de populaire jeugdboeken van deze tijd, die zijn veel dikker.

Nu is dit voor christenen niet zomaar een verhaal, dus zullen zij het geen bezwaar vinden, als dit boek zich niet laat vergelijken met de standaard grapic novel. De manier waarop Willeke Brouwer het ongelooflijke bijbelverhaal neerzet is origineel, vanuit het perspectief van Maria, een jong meisje. Het volgt het bijbelverhaal, maar vult alle twijfels in, die we misschien wel kunnen bedenken, maar niet in de bijbel staan. Het zegt twee keer ik ga er van genieten en dat klinkt mij te modern. Terwijl er veel op een grappige manier wordt uitgelegd over hoe het leven is rond het jaar nul. Willeke Brouwer verzint een verklaring waardoor Maria teksten uit het oude testament kan zeggen als zij haar verhaal vertelt. Het zou kunnen, maar door het zo in te vullen, blijft er weinig ruimte over om op een eigen manier naar Maria te kijken. Alle clichés van het kerstverhaal zijn weg. Dat is een leuke invulling voor een graphic novel, maar van mij hoeft het niet. Nog los van het feit dat niet alle details en moeilijke woorden kinderen zullen interesseren. Dat maakt dit meer een boek om volwassenen bekend te maken met het fenomeen grapic novel dan dat het een aanwinst is voor kinderen vanaf 9 jaar.

Meer recensies van Antoinette Schram