Lezersrecensie
Middenin het beleg van Parijs
In het Parijs van 1870 worden paarden bij bosjes geslacht, worden dierentuinen leeggehaald en lijken zelfs ratten niet meer veilig. Er heerst grote hongersnood omdat de Duitsers tijdens de Frans-Duitse oorlog Parijs omsingeld hebben. Elk stukje vlees op het bord is welkom. Ook bij de Amerikaanse journalist Abel en zijn vriend fotograaf Kalle, allebei afkomstig uit Amerika maar geboren in Winterswijk.
De avonturen van deze twee vrienden worden in het boek PARIS van BERT WAGENDORP indringend beschreven, net zoals in de twee voorgaande delen die de emigratie naar Amerika en de Amerikaanse burgeroorlog als onderwerp hebben.
Wagendorp beschrijft de gebeurtenissen levendig. Knap dat hij de geschiedenis tot leven weet te brengen via deze twee hoofdpersonen en dit doet via zogenaamde memoires van Abel. Hij heeft uitgebreid geschiedkundige bronnen bestudeerd en kan daardoor het fictieve leven van Abel en Kalle verweven met de ellende van de Frans-Duitse oorlog.
Via dit boek kom je sowieso veel te weten over die oorlog en het beleg van Parijs en de aanloop ernaartoe. We ontdekken bijvoorbeeld hoe gewild de theaters vlak voor die oorlog al waren, we zitten met onze neus boven op de opkomst van de legendarische actrice Sarah Bernhardt, beleven mee hoe de twee vrienden Abel en Kalle de hongersnood in Parijs doorstaan en zien hoe het armere deel van de bevolking zich er doorheen moet zien te slaan.De twee vrienden hebben het over het algemeen goed en hoeven niet op een franc te kijken.
De ontwikkeling van het karakter van Abel begint in dit derde deel meer vorm te krijgen. Hij ziet in dat Frankrijk door zijn lange historie heel anders is dan Amerika en hij ontdekt dat arme mensen bijna altijd aan de verkeerde kant van de samenleving staan. Hij wordt een empathischer en genuanceerder mens. Kalle lijkt zich minder te ontwikkelen. Hij blijft vooral een observant.
Al met al is het knap hoe Wagendorp ons in zijn boeken meesleept in de geschiedenis. Het is wel heel toevallig, dat de twee vrienden steeds op tijd de juiste mensen ontmoeten. Ze kunnen de gebeurtenissen meestal ook bekijken vanuit een comfortabele positie, waardoor alles wat op afstand blijft. Toch hoop je op een vierde deel, want het blijft heerlijk om geschiedenis op zo’n soms grappige maar vooral levendige manier mee te beleven.
De avonturen van deze twee vrienden worden in het boek PARIS van BERT WAGENDORP indringend beschreven, net zoals in de twee voorgaande delen die de emigratie naar Amerika en de Amerikaanse burgeroorlog als onderwerp hebben.
Wagendorp beschrijft de gebeurtenissen levendig. Knap dat hij de geschiedenis tot leven weet te brengen via deze twee hoofdpersonen en dit doet via zogenaamde memoires van Abel. Hij heeft uitgebreid geschiedkundige bronnen bestudeerd en kan daardoor het fictieve leven van Abel en Kalle verweven met de ellende van de Frans-Duitse oorlog.
Via dit boek kom je sowieso veel te weten over die oorlog en het beleg van Parijs en de aanloop ernaartoe. We ontdekken bijvoorbeeld hoe gewild de theaters vlak voor die oorlog al waren, we zitten met onze neus boven op de opkomst van de legendarische actrice Sarah Bernhardt, beleven mee hoe de twee vrienden Abel en Kalle de hongersnood in Parijs doorstaan en zien hoe het armere deel van de bevolking zich er doorheen moet zien te slaan.De twee vrienden hebben het over het algemeen goed en hoeven niet op een franc te kijken.
De ontwikkeling van het karakter van Abel begint in dit derde deel meer vorm te krijgen. Hij ziet in dat Frankrijk door zijn lange historie heel anders is dan Amerika en hij ontdekt dat arme mensen bijna altijd aan de verkeerde kant van de samenleving staan. Hij wordt een empathischer en genuanceerder mens. Kalle lijkt zich minder te ontwikkelen. Hij blijft vooral een observant.
Al met al is het knap hoe Wagendorp ons in zijn boeken meesleept in de geschiedenis. Het is wel heel toevallig, dat de twee vrienden steeds op tijd de juiste mensen ontmoeten. Ze kunnen de gebeurtenissen meestal ook bekijken vanuit een comfortabele positie, waardoor alles wat op afstand blijft. Toch hoop je op een vierde deel, want het blijft heerlijk om geschiedenis op zo’n soms grappige maar vooral levendige manier mee te beleven.
1
Reageer op deze recensie
