Jesus He Knows Me

Een aantal jaar geleden las ik 'De meisjes' van Emma Cline, over een Amerikaanse sekte. Dat boek maakte diepe indruk op me. Dit boek - over hetzelfde onderwerp - doet dat opnieuw. Sektes in Nederland. Ik wist niet dat ze bestonden en nog steeds bestaan. Heel bizar.

Dit verhaal gaat over de sekte 'Gemeente Gods' en over Hannelore, die vanaf jonge leeftijd bij de sekte zit. Haar ouders zijn actief lid en haar leven speelt zich onder andere af in een klooster in Nederland. Sipke Vrieswijk a.k.a. de 'Profeet' is de leider, een man die samen met partner Aagje de touwtjes in handen houdt. De 'Profeet' speelt iedereen tegen elkaar uit, maakt huwelijken kapot en misbruikt vrouwen en later ook kinderen. Onder het mom van: 'Dit is hoe de heer het wil.' Ook Hannelore en haar moeder worden misbruikt.

Ik moest bij de passages over profeet Vrieswijk regelmatig denken aan het lied van Genesis. Jesus He Knows me.

I'll get you everything you wanted
I'll get you everything you need
You don't need to believe in hereafter
Just believe in me

Vrieswijk is een zieke, narcistische man, die mensen hersenspoelt door ze wijs te maken dat alles gebeurt omdat Hij, oftewel God het wil. Compleet gestoord. En gevaarlijk. En bizar hoe mensen daarin mee kunnen gaan. Geloof biedt troost, maar heeft soms ook een hele gevaarlijke kant. Dat blijkt uit dit aangrijpende en indrukwekkende verhaal. Krake heeft er goed aan gedaan om samen met Hannelore haar verhaal te vertellen. Om mensen bewust te maken van het gevaar van sektes. Een boek dat zeker gelezen moet worden als je dat nog niet hebt gedaan!

Het enige jammere is dat Hannelore pas later in het verhaal meer op de voorgrond treedt. Ik had lang het idee dat ik een boek las over de vereniging, de profeet en al haar leden. Ik kreeg pas laat binding met Hannelore. Ergens ook logisch, want er gaat veel aan vooraf, vooral omdat Hannelore in het begin nog heel jong is en niet veel meekrijgt van wat er allemaal gebeurt. Dat is het enige puntje wat me enigszins stoorde

Meer recensies van Boekenwaarjeblijvanwordt