Kiezen voor een nuchter leven

Lecompte - auteur, filosoof en ervaringsdeskundige - ontleed het begrip alcoholisme stukje bij beetje. En nee, het is niet zomaar een persoon, een willekeurig iemand die een boek over dit onderwerp schrijft, Lecompte weet waar hij over schrijft. En dat lees je terug, net alleen in, maar ook tussen de regels door.

Als lezer hoef je niet bang te zijn voor de strenge toon waarop je wordt toegesproken. Absoluut niet! De tone of voice is vriendelijk, respectvol en vooral heel erg down to earth en nuchter. En - dat is misschien wel het allerbelangrijkste - op een positieve manier.

Vb: hoofdstuk 9 - afkicken

[...] " Het kan er hevig aan toe gaan. Het kan voor sommige lijken of hun laatste uren geslagen zijn, maar weet, lieve mensen, dat het gaat over één week tot tien dagen. Langer duurt het niet "

Herhaling is een kracht binnen dit boek, evenals de getuigenissen van o.a. Dirk de Wachter. De verhalen zijn kwetsbaar en eerlijk en dat spreekt enorm aan. Vooral omdat het niet alleen gaat over wél drinken, maar ook vanwege de keuze om bijvoorbeeld niét voor alcohol te kiezen - zie het verhaal van voetbalster Tessa Wullaert.

Tot slot is dit boek niet alleen geschikt voor mensen die drinken, maar ook voor personen die zich willen verdiepen in het onderwerp. Een open boek, met een open visie op het begrip 'alcohol' wat op een positieve manier wordt uitgelegd. En juist dat laatste is misschien wel de kracht van dit boek.

Ik wil @kobelecompte heel erg bedanken voor het recensie exemplaar en het vertrouwen!

Meer recensies van Boekenwaarjeblijvanwordt