geweldige afsluiter van deze trilogie!

Carlita 09 juni 2020
‘De heren van de tijd’ – Eva García Sáenz de Urturi

In dit laatste deel van de ‘Witte Stad’ trilogie wordt profiler Unai López de Ayala ingezet op een zaak die vele vragen oproept. Er worden gruwelijke moorden gepleegd aan de hand van beschrijvingen in een populaire roman, die ‘De heren van de tijd’ heet. De auteur van deze bestseller is anoniem. Unai en zijn collega/vriendin Estíbaliz proberen erachter te komen wie deze geheimzinnige auteur is en wat de connectie is met de gepleegde moorden. Het is een race tegen de klok, vooral als blijkt dat de mensen in de omgeving van Unai inmiddels ook worden belaagd. En Unai, die al zoveel verloren heeft in zijn leven, is vastbesloten alles te doen wat nodig is om zijn familie te beschermen. Ongeacht de consequenties.

Ik heb enorm uitgekeken naar dit boek, omdat er naar mijn mening maar weinig auteurs zijn die de hoge kwaliteit van hun eerste boek uit een serie vast kunnen houden in de volgende delen. Maar Eva García Sáenz de Urturi is hierin de positieve uitzondering op de regel. Niet alleen weet zij de spanning continu vast te houden, zodat je nagelbijtend door wilt blijven lezen, maar de verhaallijn zit zo ingenieus in elkaar dat de verbazing blijft toeslaan. In De heren van de tijd vindt een ontknoping plaats waar in De stilte van de witte stad al naar gezocht werd. Het meeleefgehalte is hoog; juist omdat je als lezer weet wat Unai heeft moeten doorstaan en wat hij qua levensgeluk heeft bereikt, wil je nu gewoon dat het hem goed gaat. En ben je net zo gedreven als hij om degene die dat bedreigt te ontmaskeren.

Hoewel De heren van de tijd als standalone te lezen is, zou ik dat niet aanraden. Daarmee mis je een deel achtergrondinformatie die her en der wel wordt aangestipt, maar niet direct een lampje doet branden. Bovendien is het een feest der herkenning om alle personages uit de vorige delen weer langs te zien komen. Wat ik superinteressant vind in dit laatste deel is de afwisseling van het heden en het verleden; de verhaallijn over de geschiedenis van Vitoria rond de Middeleeuwen komt aan het einde van het boek echt prachtig samen met de verhaallijn van Unai. Hier moet veel denkwerk en puzzelen aan vooraf zijn gegaan.

Ik kan niet anders dan De heren van de tijd, net als de vorige delen ‘De stilte van de witte Stad’ en ‘De Riten van het water’, wederom 5 sterren geven. Dit boek grijpt je bij de keel, heeft plottwisten die je doen duizelen en gelaagde karakters waar je van gaat houden. Eva García Sáenz de Urturi is wat mij betreft de grootste verrassing van de afgelopen jaren; een auteur waarvan ik vanaf nu zonder twijfel alle boeken zal aanschaffen zonder ook maar een flaptekst te lezen. Fantastische serie!

Carlita
Perfecte Buren