Waarom feminisme nog steeds nodig is

Celine 18 februari 2021
Trigger warnings: Seksuele intimiteit, slut-shaming

Ik had na Mermaid van Louise O’Neill ontzettend veel zin in nog meer feminisme, dus dit feministische boek kon ik onmogelijk laten liggen bij de bibliotheek. Of jij het ook op moet pakken? Laten we het erop houden dat dit mijn – tot nu toe – favoriete boek van het jaar is.

Mijn beoordeling: 9.5/10 of 5/5*

Een fantastische zomer met een jongen hebben kan blijkbaar niet, want als Tess terugkomt op school heeft iedereen een mening over haar klaar liggen. Tess is het hier niet mee eens, want ze mag toch zelf weten wat ze doet? Ze besluit er iets tegen te doen, maar daar zijn haar vriendinnen Kati en Sara het er niet bepaald mee eens. Kati houdt er namelijk niet bepaald van om in de spotlights te staan, terwijl ze wel van zingen houdt. Tess’ actie zal helaas wat zout in haar spotlightloze bestaan gooien. Sara is daarnaast helemaal klaar met jongens. Ze heeft een vervelende ervaring gehad en worstelt hier behoorlijk mee. Maar de drie zijn beste vriendinnen, dus helpen ze elkaar door dik en dun heen.

Een goed teken is altijd als je net begint aan een boek en je dan al weet dat je ervan gaat houden. Je voelt het ergens in je binnenste en je wordt er intens blij van. Dat had ik precies met dit boek. Ik was bijna op pagina 30 en ik kreeg al het idee dat dit mijn eerste vijf sterren-boek van het jaar zou worden. Spoiler: Dat werd het ook.

Het meisjesmanifest begint als Tess net een geweldige zomer met een jongen achter de rug heeft en weer naar school gaat. Helaas is de rest van de school niet net zo enthousiast over de zomer als Tess en komt het met een slettenlied. Tess accepteert dit niet en komt uiteindelijk met een tegenactie. Ik vond Tess een ontzettend sterk personage. Ze laat mensen niet zomaar over haar heen lopen en dat vind ik erg bewonderenswaardig.

Ook wordt Tess gesteund door haar twee beste vriendinnen Sara en Kati. Dit boek volg je vanuit alle drie hun perspectieven, wat heel interessant is en waardoor je de personages beter leert kennen. Daarnaast kampen de drie vriendinnen met hun eigen problemen en steunen ze elkaar daarmee. Tess heeft natuurlijk het probleem dat ze nu als slet wordt gezien door de mensen op school. Sara dealt juist met een vervelende ervaring met een jongen van een aantal jaar geleden en probeert hier overheen te komen. Kati heeft juist een totaal ander probleem. Haar zelfbeeld is vrij negatief en daarnaast voelt ze zich niet fijn bij haar familie.

Dit boek is deels gebaseerd op het verhaal van Milou Deelen. Bijvoorbeeld de tegenactie waar Tess mee komt, wat Milou echt heeft gedaan. Hier zie je het filmpje dat ze heeft gemaakt. Ik vind het zelf een ontzettend sterk statement en ik vond het feit dat slutshaming echt gebeurt toch vrij beangstigend. Dit boek draait er om en hierdoor zie je welke invloed het kan hebben op de persoon waar het omdraait. Er zijn daadwerkelijk mensen die dit meemaken en ik vond het dan ook goed dat dat in dit boek wordt aangekaart. Het is misschien over een tijdje alweer voorbij, maar dan maakt een ander meisje het volgend jaar weer mee.

Het einde vond ik ook erg tof. Je merkt dat de drie vriendinnen een grote ontwikkeling hebben doorgemaakt. Wel vond ik het iets te ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. Dat voelde een beetje onrealistisch. Na het einde is er wel nog een meisjesmanifest wat ik een toffe toevoeging vond.

Al met al vond ik het een ontzettend tof boek. Het gaat over slutshaming, de impact die het heeft op mensen en het feit dat het gewoon niet oké is. Het gaat over drie vriendinnen die alle drie met andere problemen te maken hebben maar elkaar toch door dik en dun steunen (serieus, wanneer is de laatste keer geweest dat ik heb gelezen over vriendinnen die geen ruzie maakten?). Het gaat over het feit dat seks hebben met iemand helemaal prima is, wie je ook bent. Het gaat over feminisme en het steunen van vrouwen door zware tijden. En het gaat over jezelf zijn en voor jezelf opkomen.

Wat is jouw (tot nu toe) favoriete boek van het jaar?

Deze recensie verscheen eerder op:

Meer recensies van Celine