Soms gaat het eens om familiale relaties

Celine 18 februari 2021
Als je me zou vragen wat mijn favoriete land is, dan zou ik zonder twijfel Ierland zeggen. Ik vind het een prachtig land en toen ik er in 2018 achterkwam dat dit boek zou verschijnen, had ik het nodig. Iets-met-heel-veel-uitstellen-en-boeken-niet-gelijk-lezen later begon ik dan eindelijk aan dit boek. Liefde & gelato was geweldig, dus ik had HOGE verwachtingen. Of dit boek ze heeft waargemaakt?

Mijn beoordeling: 5/5 of 9.25/10

Addie heeft iets ongelooflijk stoms gedaan. Haar broer Ian wil maar al te graag dat ze het vertelt aan haar ouders, maar daar heeft Addie totaal geen behoefte aan. De hele zomer is al rot, dus ze kan niet wachten om naar de bruiloft van haar tante in Ierland te gaan en daarna naar Italië, waar haar beste vriendin op haar wacht. Totdat ze ineens in een auto beland met Ian en zijn Ierse vriend Rowan en ze een roadtrip maken door Ierland met op zak haar enige houvast: een reisgids voor mensen met liefdesverdriet.

Laat ik maar gelijk beginnen met het belangrijkste: dit boek is (tot nu toe) mijn favoriete boek van 2020. En dat zegt heel wat, als je nagaat dat ik dit jaar een hoop mooie boeken heb gelezen. Toch steekt dit boek met kop en schouders boven de andere uit en dat heeft zo z’n redenen.

Ten eerste maken Addie, Ian en Rowan een roadtrip door Ierland. Dat kan dus én moeilijk misgaan én ze bezoeken een hoop prachtige plaatsen. Van de Cliffs of Moher tot The burren en van Blarney Castle tot Killarney National Park. Omdat Addie een reisgids mee heeft, lees je af en toe een hoofdstuk over de verschillende bestemmingen, waardoor je ook veel nieuwe dingen over het land leert. Ik had echt het idee even in Ierland te zijn en ik kan niet wachten om de plaatsen zelf te bezoeken!

Ook heeft dit boek een iets ander thema dan je in de meeste contemporary boeken leest. In dit boek staat de relatie tussen Addie en haar broer Ian namelijk centraal. Dit vond ik ontzettend leuk. Hoewel ze het grootste deel van het boek ruzie hebben, merk je wel dat ze een hechte band hebben. Relaties tussen broers en zussen zijn vaak niet belangrijk in boeken, maar in dit boek vond ik het wel erg goed gedaan. De liefde spatte er gewoon vanaf.

En natuurlijk kunnen we moeilijk de romantiek vergeten. Al moet ik wel zeggen, nu ik er wat langer over na heb gedacht, dat de romantiek net zo goed weggelaten kon worden. Het is een slowburn romance, maar naar mijn idee was de ontwikkeling er nauwelijks. Er wordt af en toe tussen neus en lippen door verteld dat hij “een schattige, scheve grijns” heeft, maar je merkt nauwelijks dat er een romantische relatie op het punt staat te ontpoppen. Maakt dat voor mij ook maar iets uit? Nee, want het is nog steeds even schattig en daarnaast leren ze elkaar vrij goed kennen in die drie dagen, waardoor de relatie dieper voelt. Ik houd nog steeds evenveel van het boek. Vooral van het einde, want dat is prachtig.

"Wist je dat elk blaadje van het klavertje ergens voor staat? […] Geloof, hoop en liefde. En mocht je er eentje vinden met vier blaadjes, nou, dan staat die vierde voor geluk. Geloof, hoop, liefde en geluk. Maar boven alles wens ik je liefde toe. Liefde is haar eigen vorm van geluk."

Als je me vraagt wat mijn favoriete boek van 2020 is, dan is dat zonder twijfel Liefde & geluk. Het speelt zich af in Ierland en het heeft geweldige familiale en platonische relaties. Dus als je behoefte hebt aan een contemporary waar het niet alleen maar draait om de romantiek (vooral niet), dan raad ik je voor de volle honderd procent dit boek aan.

Wat is jouw favoriete land?

Deze recensie verscheen eerder op:

Meer recensies van Celine