Afgesloten in een paar pagina's

Celine 04 november 2019
Al een tijdje stond dit boek op mijn TBR en toen ik afgelopen maand in de bibliotheek was, dacht ik dat het een goed idee was om eindelijk deze novelle te lezen. Diezelfde dag begon ik er nog aan om het een paar uur later dicht te slaan. Wat vond ik precies van dit dunne boek?

Mijn beoordeling: 4.5/10 of 2.5/5*

Dana en Mirko kennen elkaar nauwelijks, maar als ze na een enorme explosie in een tunnel bij elkaar komen, zijn ze op elkaar overgeleverd om te overleven. Wat is er precies gebeurd en komen ze er wel levend uit?

Afgesloten is een spannend boek van rond de tachtig pagina’s. Ik betwijfelde of een aangrijpend verhaal wel te schrijven is in zo’n korte hoeveelheid pagina’s. Echter heb ik eerder Kil van Mel Wallis de Vries gelezen, om te weten dat dit wel mogelijk is. Ook Afgesloten heeft weer eens bewezen dat een boek van zo weinig pagina’s je van begin tot eind in zijn greep kan houden. De spanning en het weinig aantal pagina’s zorgden ervoor dat ik het boek zo uitlas.

De personages Dana en Mirko zijn echter niet heel interessante personages. Ze zijn origineel en erg plat. Na tachtig pagina’s ken ik ze nog steeds niet en heb ik ook geen band met ze opgebouwd. Dit lukt over het algemeen namelijk wel al bij het gemiddelde boek, sinds ik al snel met personages meevoel. Dit was hier helaas niet het geval.
De ontwikkeling is erg groot. Terwijl Dana en Mirko elkaar aan het begin nauwelijks kennen, geven ze aan het eind van het boek bijna te veel om elkaar. Het is begrijpelijk dat je om de ander geeft nadat je een gebeurtenis hebt meegemaakt met zo’n grote impact, maar de ontwikkeling was naar mijn idee te snel.

Ook het einde ging voor mij te snel. Het laatste hoofdstuk kan als een grote verrassing aankomen, maar helaas had ik dit al voorspeld, terwijl dat meestal niet lukt. Dit hoofdstuk voelde voor mij nogal gehaast en leek meer aan het verhaal te zijn geplakt om een reden te geven. Verder is het niet zo’n fijn einde, omdat er veel vragen nog open en onbeantwoord zijn.

De schrijfstijl was daarbij nog erg kinderachtig. Het voelde niet meer als een Young Adult, en hierdoor kan het boek ook gelezen worden door kinderen rond de 12. Ook wordt veel herhaling gebruikt - Dana denkt constant aan dezelfde dingen, dezelfde quotes. Dit was na een tijdje nogal irritant, omdat je inmiddels wel weet wat Dana denkt.

‘Soms hebben we een reden nodig als de situatie totaal onredelijk is. Jezelf de schuld geven is zo’n reden.’

Afgesloten is een leuke boek voor tussendoor, mede door de vlotte schrijfstijl en het spannende maar korte verhaal. De personages zijn echter niet heel interessant waarbij de ontwikkeling die ze doormaken veel te snel gaat. Ook het einde is nogal gehaast. Mocht je echter op zoek zijn naar een boek dat je binnen een dag uit hebt, dan is dit een aanrader.

Wat is jouw favoriete novelle?

Deze recensie verscheen eerder op:

Meer recensies van Celine