Wraak nemen is niet zo mijn ding

Celine 04 november 2019
Van Juultje van den Nieuwenhof las ik eerder al Disconnect en Check-out, welke ik beide erg leuk vond. Ook dit boek klonk spannend, maar ik had wel al mijn twijfels. Zo houd ik zelf niet van boeken over wraak en had ik net ervoor een geweldig boek uitgelezen (Royals van Rachel Hawkins). Ik besloot me er overheen te zetten en begon.

Mijn beoordeling: 2.5/5* of 4/10

Wanneer de nieuwe docente Julia de Vries op school komt, is ze gelijk populair. Iedereen is fan van haar en ze heeft al snel een goede reputatie opgebouwd. Maar dan gebeurt er iets en verandert haar populariteit op slag. Een groep klasgenoten wil wraak nemen, maar hoe ver kunnen ze gaan voor het te laat is?

De actie in het verhaal komt traag op gang. Hoewel we Julia de Vries eerst leren kennen en zien wat ze doet om haar populariteit op te krikken, gebeurt er weinig spannends. Daarnaast komen we te weten wat de relatie tussen de leerlingen is en de invloed die de nieuwe docente op hen heeft. Maar als een incident voorkomt, begint de spanning en gaat het al gauw bergafwaarts met de personages.

Laat ik je vertellen dat het geen slecht boek is. Juist niet. Het verhaal steekt goed in elkaar en de spanning zit er in de tweede helft goed in. Je wilt doorlezen en weten wat de leerlingen nu weer met de docente gaan doen en hoe ver ze zullen gaan.

Maar het boek was het gewoon niet voor mij. De leerlingen kunnen doorgedraaid worden genoemd en het is bizar wat voor invloed de gebeurtenis op de leerlingen heeft gehad. En wat voor invloed ze op elkaar hebben. Waar de een steeds verder wil gaan, wil de ander juist een stapje terug zetten. Toch gaan ze door en de gekke personages bezorgden me de rillingen.

Dit boek gaat over sociale media en de gevaren die ze met zich mee kunnen brengen. Ook gaat het over hoe ver leerlingen willen gaan om wraak te nemen op iemand en over de vraag wanneer je te ver bent gegaan. Het bezorgde me soms de rillingen en ik denk dat het zeker een goed boek kan zijn, maar dat het gewoon niet voor mij was. Wraak nemen is sowieso niet mijn ding.

Wat vind jij niet leuk in boeken?

Deze recensie verscheen eerder op:

Meer recensies van Celine