Ken jij je vrienden wel?

Celine 18 februari 2021
Trigger warnings: Pesten, roken, drugs, seks, eetstoornis, ableism, homofobie, slut shaming, body shaming, trivialisering van geestelijke gezondheid

Alweer in 2018 kwam ik bij Yalfest dit boek tegen. Ik vond het interessant klinken, dus besloot ik het destijds te kopen. Om de een of andere reden pakte ik het steeds maar niet op, dus toen ik onlangs eens op zoek ging naar een boek om te lezen, viel mijn oog hierop. Het werd eens tijd om dit boek een kans te geven en te kijken of ik het even leuk zou vinden als ik hoopte.

Mijn beoordeling: 3.5/5* of 7/10

Natasha is het populairste meisje op school. Dat ze in de rivier belandt en 13 minuten klinisch dood is, is dus een schok voor iedereen. Ze kan zich niet meer herinneren hoe ze in het water terecht is gekomen, maar ze weet wel dat haar vriendinnen nogal geheimzinnig doen. Samen met haar ex-hartsvriendin Rebecca probeert ze erachter te komen wat er die ene nacht precies is gebeurd.

Het verhaal begint gelijk spannend: Natasha’s lichaam wordt gevonden in het water en haar twee beste vriendinnen lijken er totaal niet blij mee te zijn. Wat is er precies gebeurd en wat hebben de twee vriendinnen er mee te maken? Ik wilde erg graag doorlezen, maar helaas zakte mijn enthousiasme al gelijk in. Ik zat op pagina 100 en afgezien van het begin was er nog helemaal niks gebeurd. Het ging allemaal enorm traag en het was nogal saai. Toch vond ik dat op een gegeven moment niet zo erg, omdat het wel lekker rustig ging. Daarna veranderde dat helaas en mijn grootste probleem met dit boek is dan het tempo.

De eerste 200 pagina’s gingen vrij traag en daardoor las ik ook niet zo snel. Dit had deels ook te maken met het feit dat ik dacht te weten wie de dader was en daardoor vooral vond dat de personages ontzettend dom waren dat ze niks in de gaten hadden. Uiteindelijk bleek ik het – natuurlijk – fout te hebben. Daarna leken de personages ineens door te hebben dat ze de afgelopen 200 pagina’s niks hadden gedaan, waardoor alles in een sneltreinvaart belandde. Er gebeurde zoveel verrassends, dat ik niet kon stoppen met lezen. De trein stopte alleen nogal abrupt na 50 pagina’s, waardoor ik me afvroeg wat er in hemelsnaam stond te gebeuren in het boek, want kon er iets nóg verrassender zijn dan die 50 pagina’s? Ik moest even geduld hebben voor 40 pagina’s, tot ik bij de laatste 60 pagina’s kwam en er weer een hoop gebeurde. Dit vreemde tempo dat van hot naar her ging was niet zo fijn, want dat zorgde er vooral voor dat mijn interesse in het boek nogal daalde.

De personages zijn wel erg interessant. Hoewel je aan het begin met ze meeleeft, kom je erachter dat ze toch niet zo lief en onschuldig zijn, maar juist vrij wreed. Dit maakte het aan de ene kant erg realistisch, maar aan de andere kant ook doodeng, want het is niet voor te stellen dat je vrienden tot zoiets in staat zouden kunnen zijn. Daarnaast was moeilijk te voorspellen wat de personages gingen doen en waartoe ze in staat waren, waardoor je op het puntje van je stoel blijft zitten.

Het einde is mijn favoriete deel van het boek. De hoofdpersoon probeert te onderzoeken wat er is gebeurd en haalt gebeurtenissen uit het boek naar voren die destijds erg onschuldig leken en probeert zo de puzzelstukjes in elkaar te passen. Dat vind ik altijd erg leuk om te lezen, omdat je dan steeds maar weer nieuwe dingen ontdekt. Niet alles wordt echter gedeeld, waardoor je nog steeds benieuwd bent naar wat het personage van plan is te doen. Het voelde een beetje alsof ik naar een potje schaken aan het kijken was: je voelt de spanning en je merkt gewoon dat de personages hun hersenen aan het kraken zijn en met briljante stappen zullen komen.

13 minuten is een erg interessant en verbluffend boek. Ik had het einde totaal niet aan zien komen en de laatste paar pagina’s zijn erg spannend, maar het grootste deel van het boek is helaas nogal saai. Toch blijf je doorlezen, omdat je wilt weten wat er die ene nacht precies is gebeurd. Hoewel het een echte psychologische thriller is en ik daar van houd, ben ik niet erg positief over dit boek en raad ik het niet per se aan.

Wat is jouw favoriete soort thriller?

Deze recensie verscheen eerder op:

Meer recensies van Celine