DISCLAIMER: Ik heb zelf geen CF en heb ook geen mensen in mijn omgeving die het hebben. Hierdoor kan ik niet vertellen of het goed is gerepresenteerd in het boek. Deze recensie bevat daarom alleen mijn mening.

De trailer van de film Five Feet Apart kwam al vaker voorbij en ook lovende recensies over het boek waren niet te missen. Hierdoor werd mijn nieuwsgierigheid gelijk gewekt. Toch twijfelde ik of ik het wel wilde lezen: het klonk namelijk als het welbekende YA-contemporary in een ziekenhuis over de liefde tussen twee jongeren. Daar had ik geen zin in. Maar ineens was er een luisterboek van beschikbaar en toen moest ik het wel luisteren.

Rating: 8.5/10 of 4/5*

Will en Stella zijn twee jongeren met CF. Toch zijn ze totaal verschillend en gaan ze anders met hun leven om. Stella houdt ervan om controle te hebben over de ziekte en wil zo lang mogelijk blijven leven. Will kan het allemaal niets schelen, als hij maar de wereld mag zien. Totdat ze elkaar ontmoeten en leren hoe het is om te leven en dat wat ze altijd dachten te weten niet altijd klopt.

Als eerste moet ik gewoon zeggen wat een fantastische cover Vijf Stappen van Jou heeft. Ik vind de kleurencombinatie geweldig en de illustratie gewoon wonderlijk. Dit was eigenlijk ook één van de redenen dat ik het boek wilde lezen. Gelukkig was het boek bijna net zo mooi als die cover. (Ik heb denk ik een nieuwe favoriet gevonden naast die van The Surface Breaks!)

De schrijfstijl is lekker simpel, hoewel er wel een paar mooie quotes tussen zitten. Gelukkig worden er geen onnodige woorden aan toegevoegd en lees je makkelijk pagina na pagina. Hier ga ik in ieder geval vanuit, sinds ik naar het boek heb geluisterd. Dat was ook erg prettig! De stem van de voorlezer was erg fijn om naar te luisteren en het luisterboek is dan ook zeker een aanrader.

“Misschien is de dood hetzelfde. Misschien is de dood gewoon het volgende leven op een paar centimeter afstand.”
[...]
“Maar als het begin de dood is en de dood is ook het einde, wat is dan het echte beginnen?”

De hoofdpersonen Will en Stella zijn echter niet heel denderend. Vaak vond ik ze nogal onorigineel en typische YA-personages. Het was heel cliché en er zat een grote instalove in. Hoewel ze niet zo bijzonder waren, vond ik de twee wel erg leuk. Ze geven om elkaar en zijn zo dom nog niet. Ze leren van hun fouten, maar zijn toch niet perfect. Ze zijn speels en vind ik realistisch als jongeren.

Het verhaal is aan de ene kant verrassend, maar aan de andere kant mist het toch wat originaliteit.
Zo gaat het boek over personages met CF, een taaislijmziekte. Dit heb ik tot nu toe in geen enkel ander boek voorbij zien komen en was dus voor mij heel nieuw. Ook was het einde anders dan ik in ogen had.
Toch is dit niet het eerste boek over twee jongeren die in een ziekenhuis een onmogelijke liefde beleven. Ook waren sommige gebeurtenissen nogal voorspelbaar.

“Je bent een stervend meisje dat zich schuldig voelt dat ze nog leeft.”

Vijf Stappen van Jou is niet het meest originele boek ooit, maar toch is het erg sterk en verrassend. Het bevat boeiende personages die je al vanaf de eerste pagina in je hart sluit. De vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat je van begin tot eind aan het boek vastgekleefd zit, want ondanks dat het boek zich vooral afspeelt in een ziekenhuis, blijft het toch nog interessant.

Welk boek ken jij dat zich in een ziekenhuis afspeelt?

Deze recensie verscheen eerder op:

Reacties op: Een bijzonder liefdesverhaal dat je pakt van begin tot eind

Vijf stappen van jou - Rachael Lippincott
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50 Bestel het e-book € 9,99