Origineel, mysterieus én geweldig!

Celine 04 november 2019
Ik had al veel reacties gezien van dit boek en de meningen zaten duidelijk niet allemaal op eenzelfde lijn. Waar de een het een geweldig mindblowing boek vond, was de ander juist teleurgesteld. Ik besloot het te lenen bij de bibliotheek om het toch een kans te geven, maar ik wist dat de kans klein was dat ik het op zou pakken. Totdat ik in een filmpje van Booksandlala zag hoe enthousiast ze over het boek was en ik toch begon met lezen.

Mijn beoordeling: 9.5/10 of 5/5*

Waar Beatrices vriendengroep ooit zo hecht was, is die nu uit elkaar gegroeid en spreekt Beatrice haar vrienden nauwelijks meer. Totdat ze wordt uitgenodigd voor een feest. Ze besluit te gaan, maar alleen om antwoorden te krijgen op haar vragen over de dood van haar vriendje. Maar dan gebeurt er iets bizars en komen ze vast te zitten in de tijd. Alleen om samen te werken is er een kans op ontsnapping. En een kans op de waarheid.

Aan het begin was het verhaal erg vaag en kabbelde het maar een beetje voor. Het deed al gauw denken aan Wij Leugenaars van E. Lockhart, dus ik werd een beetje huiverig, want ik ben totaal geen fan van dat boek. Gelukkig belandden de personages al gauw in de Neverworld Wake en nam het een andere afslag.

Gelijk kwamen vraag na vraag in me op. Sowieso wilde ik weten wat er met het dode vriendje, Jim, was gebeurd. Maar daarnaast wilde ik ook wel weten wat Neverworld Wake zelf precies inhield. Wat was het? Hoe werkte het? Waarom zaten juist deze vijf vrienden opgesloten in de tijd? En misschien wel een van de belangrijkste: wie ging de Neverworld Wake overleven? Al deze vragen maakten dat ik bladzijde na bladzijde omsloeg en niet kon stoppen met lezen. Het enige wat me af en toe liet ophouden, was het feit dat ik veel te lang deed over een bladzijde. Ik wist wel dat ik een trage lezer was, maar bij Neverworld Wake kostte het me 3 minuten om één bladzijde te lezen. Tja… Gelukkig las ik het wel binnen 3 dagen uit.

Neverworld Wake blijkt een soort tijdlus te zijn en na een paar lussen begon ik me eigenlijk al af te vragen waar de rest van het verhaal wel niet over zou moeten gaan. Gelukkig weet de auteur het verhaal constant spannend te houden door nieuwe en interessante gebeurtenissen in het verhaal te droppen. Hierdoor werd het niet saai, maar juist spannend. Soms vond ik het zelfs creepy. Neverworld Wake is een bijzonder verschijnsel en is ver buiten wat wij kennen, waardoor ik er af en toe bang van werd en niet durfde te slapen.

En het einde. Oh mijn Goden, wat een tof einde! Het komt zo onverwacht en is zo gaaf! Ik was bang dat het te cliché zou worden of afgeraffeld, maar dat was het totaal niet. De ene twist na de andere die ik totaal niet aan had zien komen en die ook gewoon mooi in het verhaal pasten.
Daarnaast kwam op het einde ook nog een laatste vraag op. Want hoe eng het verschijnsel ook is, is Neverworld Wake nou echt zo slecht?

Hoewel het boek aan het begin nog vaag lijkt te zijn, wekt het al gauw de ene na de andere vraag op, waardoor je eigenlijk door moet lezen. Je begint je af te vragen wat Neverworld Wake precies inhoudt en na een geweldig einde realiseer je je dat het allemaal niet zo negatief is. Dit boek is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar als je houdt van een mysterieuze thriller die totaal anders is dan de rest en je omver gaat blazen, dan is dit het boek dat je zoekt.

Wat zou jij vinden als je in een tijdlus zou belanden?

Deze recensie verscheen eerder op:

Meer recensies van Celine