Hét boek om te lezen in de zomer

Celine 18 februari 2021
Trigger warning: Overlijden van een naaste (moeder) (off-page)

Als er een boek is dat meer ‘zomer’ uitstraalt dan een boek dat Zomer zou heten, dan is het dit boek wel. Het speelt zich af in de zomer (check!), het speelt zich af in Italië waar het dan heel erg heet is (check!) en er zijn heel veel ijsjes (check!). Het seizoen dat ik het zou lezen was dus al besloten. Wanneer ik het dan zou oppakken, was nog maar de vraag. Tot de crisis kwam, we allemaal thuis moesten zitten en ook mijn studiereis naar Rome werd afgelast. Om me dus toch even in Italië te wanen, besloot ik dit boek op te pakken.

Beoordeling: 5/5 of 9/10

Wanneer Lina’s moeder overlijdt, laat ze een boodschap achter voor haar dochter. Lina moet naar Italië om haar vader te ontmoeten. In Italië leert ze niet alleen haar vader kennen, maar ook een toch wel leuke buurjongen en krijgt ze een dagboek in handen dat haar moeder bijhield in de tijd dat zij in Italië was. Langzamerhand begint ze niet alleen de geheimen van haar moeders dagboek te ontrafelen, ook komt ze erachter dat Italië toch best wel mooi is…

Wat een goed idee was het om dit boek op te pakken! Lina komt terecht op het American Cemetery van Florence en haar buurjongen en nieuwe vriend Ren (Lorenzo) neemt haar mee door het prachtige Florence. Ze bezoeken allerlei bekende monumenten, zoals de Ponte Vecchio, het Palazzo Vecchio en de Duomo. Door ze ook op te zoeken, kreeg ik het idee dat ik me ook in Florence bevond en met Lina en Ren op een scooter door de stad racete.

Personages zijn voor mij altijd erg belangrijk in een boek en kunnen het verhaal maken of breken. Gelukkig kon ik me heel erg in Lina verplaatsen. Ze is een ontzettend leuk en enthousiast personage, ook al draagt ze een vrij grote last. Haar moeder is een half jaar geleden overleden en Lina vindt het nog steeds lastig om daarmee om te gaan. Het helpt ook niet echt dat haar moeder de reden is dat Lina nu in Florence zit en dat ze haar dagboek leest. Dit geeft het verhaal een extra laag, niet alleen omdat je benieuwd bent naar haar moeders avontuur in Florence, maar ook omdat Lina er nog steeds mee kampt en het niet ineens vergeet door haar mooie omgeving. Ook de andere personages zijn erg leuk, hoewel ze wel een beetje oppervlakkig zijn.

‘Weet je, mensen komen om allerlei redenen naar Italië, maar als ze blijven is dat maar om twee dingen.’
‘Wat dan?’
‘Liefde en ijs.’

Als je dit jaar net als ik thuis zit en toch wel heel erg graag naar Italië wilt, raad ik je zeker aan om dit boek te lezen. Je waant je in het prachtige Florence terwijl er op de voorgrond een romance opbloeit die je vanaf pagina één al aanmoedigt. Het is een van mijn favoriete boeken van het jaar geworden, dus ik hoop binnenkort gauw verder te gaan met de serie. De volgende bestemming? Ierland!

Waar zou jij nu heel graag naar op vakantie willen gaan?

Deze recensie verscheen eerder op:

Meer recensies van Celine