Van ruilen komt huilen , ook als het om je broer gaat ?

Conny Schelvis 26 juli 2019
elle woont met zijn oudere broer Ted, hond Dingetje en hun moeder in een huis vlakbij het park. Jelle heeft eigenlijk alleen maar ruzie met zijn broer en zijn broer vindt het ook heerlijk om hem te pesten en voor schut te zetten. Als Jelle een advertentie tegenkomt op het
internet van de site ‘broederruil’ bedenkt hij zich niet en gaat meteen naar het inschrijfformulier. Het lijkt zo simpel, vul je wensen in en je broer wordt omgeruild. Zelfs met ruil garantie. Ze blijven doorruilen tot dat je een geschikte broer hebt gevonden!. Nou, hoe
mooi klinkt dat ?

Maar het aanvraagformulier heeft vreemde vragen en als je die dan niet of iets verkeerd invult krijg je ook vreemde snuiters over de vloer. Zo lijkt niet iedere nieuwe broer echt menselijk en het vinden van de perfecte broer valt ook helemaal niet mee. Zou die perfecte
broer wel bestaan? En was Ted wel zo erg?

Het gevolg is dit superleuke boek, waarbij Jelle, op zoek naar de perfecte broer, heel wat meemaakt met de vreemde figuren die de plaats van Ted in willen nemen. Het is maar goed dat er de ruilgarantie is en hij continu de nieuwelingen weer in kan ruilen. Door de
verschillende eigenschappen van de nieuwe broers kan Jelle het niet nalaten ze te vergelijken met zijn eigen broer Ted. Door hier bij stil te staan bedenkt hij dat hij Ted toch wel een beetje mist. Soms mis je iemand pas als hij er niet meer is en soms heeft een mens dan
wel onhebbelijkheden maar kan je die er best bij hebben als je de goede kanten van iemand ook wilt zien. Een wijze les zo in een supergrappig boek.

Het boek zelf heeft een mooie hardcover en leuke illustraties van Nathan Reed. Ze passen goed bij het verhaal, een leuke aanvulling. De zinnen zijn kort en woordgebruik ook grappig. In plaats van het scheldwoord zelf te noemen staat er ‘ scheldwoord’ en dat maakt het leuk
om te lezen. Soms wisselt het lettertype van dun naar dik wat lekker speels overkomt en leuk aansluit bij de doelgroep rond de 8 jaar.

Wat mij wel opviel was dat voorin een inhoudsopgave staat met alleen een opsomming van de hoofdstuknummers, waarbij ik dacht wat overbodig, maar in het boek zelf hebben de hoofdstukken naast de nummering ook titels die leuk aansluiten bij het verhaal.
Fans van Tosca Menten en David Walliams zullen dit boek ook zeker leuk vinden !

Meer recensies van Conny Schelvis