Zou je na het lezen van die symbolische berg af durven springen ?

Hesna al Ghaoi is oorlogscorrespondent voor de Hongaarse televisie in conflictgebieden. Ze heeft in zeer gevaarlijke omstandigheden haar werk moeten doen, omstandigheden die haar zeker momenten van angst hebben gegeven. Wij zien echter alleen een fragment tijdens een televisie uitzending maar niet wat zich daarom heen afspeelt. Misschien dat ze daarom de vraag kreeg 'waarom ze niet bang was om daar te werken'. Haar antwoord was hierop dat ze juist doodsbang was. Dat de angst haar leven redt. Zonder angst kan je niet overleven.  Dit bracht bij haar de vraag naar boven wat angst nu eigenlijk is,  hoe je er mee omgaat en waarom je daar zo mee omgaat.

Ze besloot hier in te duiken en het resultaat is dit boek waarin naast wetenschappelijke verklaringen over angst en hoe er mee om te gaan, gecombineerd worden met haar eigen ervaringen. Hierdoor krijg je  naast een persoonlijke zoektocht handvatten over omgaan met angst. Hoe je het ondergaan van angst positief kunt draaien om juist van die hoge berg af te kunnen springen en die presentatie in het openbaar durft te geven.  Dit staat op de achterzijde als voorbeeld wat je zou durven na het lezen van dit boek. Daar haalde ik mijn wenkbrauwen bij op want ik ben een ongelooflijke angsthaas dus of ik dat na het lezen vrolijk ga doen?

Het boek begint met een voorwoord van Joris Luyendijk die meldt dat dit een boek is over angst waar je minder bang van wordt. Ik denk dat dat wel klopt. Als je weet hoe iets werkt en wat het met je kan doen snap je beter hoe de reactie van jezelf is op bepaalde situaties. Neemt niet weg dat je niet zomaar alles kunt omvormen naar je eigen hand. Dit vergt de nodige oefening en omdenken. Waarbij de belangrijkste vraag is of het erg is om bang te zijn en je dit moet willen veranderen.  Angst is iets wat je nodig hebt om te overleven maar hoe mooi is het om angst te kunnen omzetten naar iets positiefs?

Naast haar onderzoek over wat angst is en hoe het werkt in ons wonderlijke brein (want waarom is de een wel bang voor spinnen en de ander niet? ) doet ze ook research naar verschillende vormen van angsten onder ogen zien en vergelijkt ze resultaten.  Daarnaast dus haar eigen ervaringen. Zowel deze als het wetenschappelijke stuk zijn mooi in elkaar verweven door het boek heen. Deze combinatie is in goede verhouding  neergezet en het geheel leest zeer prettig weg.  Het leest als een roman en is zeker leerzaam.   Bij veel boeken over hoe de hersenen werken is het vaak in  ( voor de leek zwaar ) vakjargon neergezet maar dit is toegankelijk voor iedere lezer.

Heshna al Ghaoui heeft een goed en duidelijk  verhaal neergezet, leerzaam en de belangrijkste boodschap is denk ik  dat je juist bang mag zijn ( zolang het je leven niet beheerst). Zonder angst kan je niet (over-) leven, het houd je scherp!

Rest de vraag of ik van die symbolische berg afspring en of ik die presentatie zonder stress geef in het openbaar?  Nee, natuurlijk niet maar ik begrijp waar mijn angst vandaan komt en een beetje stress in gezond. Ik ga die presentatie zeker niet uit de weg...

Voor een ieder die meer wilt weten over angst, hoe het werkt in je brein en waarom mensen verschillend reageren kan ik dit boek van harte aanbevelen.

Meer recensies van Conny Schelvis