Rommelig in layout en in verhaallijn

Conny Schelvis 17 januari 2024
" De onverwachte zoektocht " is het debuut van Nico van Belle. Het is verschenen in 2021 via Boekscout.

Inhoud : Nico en Gijs zijn twee scholieren die een schoolopdracht moeten maken en als onderwerp de " 26 Hoeven van de Meent " gekozen hebben. Na een ontmoeting op de Leusderheide een groot avontuur in rollen. Ze moeten op zoek naar een koperen sleutel. De zoektocht brengt ze zelfs over de grens.

De cover was een reden voor mij om dit boek wel op te willen pakken. Puur op cover en titel heb je geen idee wat voor boek je voor je hebt. Het zou een roman kunnen zijn of een thriller?

Bij lezen van de inhoud op de achterzijde begrijp ik dat het een jeugdboek is en is wat rommelig en niet uitnodigend.
Maar ik spring graag open in een boek, zonder achtergrond info en lekker lezen.

Het boek heeft nog geen 150 bladzijdes en is onderverdeeld in 14 hoofdstukken. Helaas niet goed geredigeerd want hier en daar nog wat taalfouten of bijvoorbeeld witregels verkeerd terwijl nieuwe alinea zou moeten beginnen. Dus puur op de layout een minpuntje waardoor het niet fijn doorleest. Het maakt het verhaal rommeliger.

Helaas is dat niet het enige wat stagneert. De auteur heeft heel veel willen vertellen. Hij heeft veel kennis en gaat gedetailleerd te werk. Op een gegeven moment word er letterlijk uitleg gegeven over een stuk geschiedenis. Echter in zo een beperkt aantal pagina's heb je daar niet altijd ruimte voor omdat het het tempo uit het verhaal haalt.

Er worden ook een aantal karakters aangevoerd die niet relevant zijn en verwarring geven in het verhaal. Hierdoor is er ook geen ruimte om de hoofdpersonen wat meer uit te diepen. Dat is jammer want zo hou je als lezer vragen die niet beantwoord worden. Daarnaast verschiet het perspectief en zijn sommige situaties wel heel onwaarschijnlijk waardoor het verhaal rare sprongen maakt.

Kortom niet mijn boek. Het is rommelig , heeft hierdoor een laag tempo en vergt het teveel van mijn concentratie om erbij te blijven.

Het is lastig om van een boek te zeggen dat je het niet goed vind. Een boek is toch met liefde en enthousiasme geschreven. En dat moeten auteurs zeker blijven doen. Niet elk boek is voor een groot publiek, niet iedereen vind hetzelfde goed en niet iedereen is een auteur. Maar zeker bij een debuut kan je als auteur alleen maar groeien in je schrijven.

Meer recensies van Conny Schelvis