Verhaal wat tand des tijds heeft doorstaan

Conny Schelvis 04 februari 2024
Uitgeverij de Kring besloot in november 2023 dit boek opnieuw uit te geven. Het is een mooie hardcover editie geworden waarbij de tekenstijl van Peter van Straaten meteen in het oog schiet.
Inhoud:
De 16jarige Umberto woont in het Zuid-Italiaanse dorp Mirana en is de sterspeler van zijn voetbalclub. Hij komt uit een arm gezin, zijn vader is werkeloos en zijn zusje is ziek. Volgens de dorpsdokter kan een operatie haar genezen, maar dat kost veel geld. De dorpsdokter heeft een plan. Hij nodigt de scout van profclub Turino uit en die is onder de indruk van Umberto's talent. Een eventuele transfer kan geld opbrengen voor de operatie van zijn zusje. Maar de maffia uit het dorp wil Umberto niet zomaar laten gaan.
Je zou bijna verwachten dat een verhaal van bijna zestig jaar oud oubollig zou zijn en niet meer leesbaar voor de jeugd. Maar dit verhaal bewijst het tegendeel. Wel denk ik dat het boek voor de wat oudere lezers een ietwat laag tempo zou kunnen hebben. De hoofdpersoon is dan wel 16 jaar oud, ik zou de doelgroep voor dit leesboek op wat jongere leeftijd wegzetten. De illustraties en cover zullen denk ook niet aanspreken bij de al te jeugdige lezers.
Puur inhoudelijk heeft het zeker de tand des tijds wel doorstaan. Het is goed leesbaar, eenvoudig taalgebruik en voor elke lezer die zowel voetbal als spannende boeken kan waarderen een prima verhaal. Zelf heb ik niets op met voetbal maar het avontuur waar Umberto terecht komt maakt dat meer dan goed.
Dit boek zal verder door de toenmalige lezers een feestje van herkenning zijn en voor hen denk de reden kunnen zijn om het boek cadeau te geven aan de lezer van nu.

Meer recensies van Conny Schelvis