Een feestje om te lezen

Conny Schelvis 26 juli 2019
Het verhaal gaat over een muis, een muis die een omelet wil maken.

Daarvoor heeft ze een ei nodig, maar de muis had er geen. Dus dacht ze: ik ga er één vragen aan mijn buur de merel. Ze ging naar de merel en zei “Goeiemorgen, beste buur, heb jij toevallig een ei? “ De merel heeft geen ei maar wel iets anders om te kunnen gebruiken bij het koken en een tip om het verder te vragen. Vervolgens gaan we langs een tal van buren met de vraag of er iemand is met een ei en telkens is er een nieuw ingrediënt en gaan ze verder op pad. Het wordt een gezellige ketting van buurtjes die met elkaar op pad gaan en het eindigt met een feestje. Al is de aanloop naar dat feestje toe al een gezellige boel.

De vertelling heeft door de opsomming en herhalingen een prettig voorleesritme en nodigt uit om tijdens het voorlezen in te spelen op deze herhalingen en het kind er in te betrekken en het verhaal aan te laten vullen. Het is meer dan voorlezen alleen. Naast het voorbij komen van verschillende dieren en deze te herkennen gaat het vooral over vriendschap, samen delen en plezier maken.

De illustraties doen mij een beetje denken aan de eenvoud van Eric Carle. Het is mooi dat iemand met vrij rustige kleuren en eenvoudige illustraties heel veel kan vertellen.
De tekst en illustraties vullen elkaar goed aan.

De dieren hebben aan het einde een feestje maar voor de lezer is het een feest om door het hele boek te gaan!

Meer recensies van Conny Schelvis