dikke pil in dagboekvorm

Conny Schelvis 19 januari 2024
Jacques Brooijmans is schrijver, poëziedocent en theatermaker.
Als ik het goed heb is dit het tiende boek van deze auteur maar mijn eerste kennismaking met zijn werk.
En een pittige, dikke kennismaking van meer dan 650 pagina's.

Gelukkig in een mooie hardcover zodat het toch prettig vasthoud en leest

Het verhaal is het dagboek van Jordi. Jordi zit in het laatste jaar van de middelbare school, zonder zijn beste vrienden Brent en Ilse. Hij besluit iets bijzonders te maken van dit jaar. Hij wil zich openstellen voor alles en iedereen die op zijn pad komt. Dit slingert hem alle kanten op en hij vind houvast in het schrijven en de gesprekken met zijn grootvader. Hij schrijft over kunst, politiek, de liefde en zijn gesprekken en ontmoetingen. Hij krijgt niet alleen inspiratie van de mensen om hem heen maar ook van een oud boek met pleidooien over vrijheid en verdraagzaamheid.

Door te schrijven en gedachten te ordenen krijgt hij inzicht op de maatschappij en met name op zichzelf.
Aldus de info op de achterzijde. Het houd het wat vaag en wat filosofisch en je moet het eigenlijk gewoon lezen en het je laten overkomen.

Het is een behoorlijk dikke pil maar doordat het in dagboekvorm is , waarbij kleine stukken per dag, hier en daar afgewisseld door correspondentie van Jordi met zijn vrienden leest het wel redelijk vlot weg.
De woordkeuze is laagdrempelig en toegankelijk. Sluit aan bij de doelgroep.

Hier en daar kabbelt het een beetje als Jordi wat teveel mijmert over vraagstukken. Zeker als dat net een onderwerp is waar je als lezer geen affectie hebt met dat onderwerp.
Hier en daar had ik wel het idee dat het wat korter kon allemaal zodat het qua dikte niet zou afschrikken bij het grote publiek.

Je kunt je afvragen of al dat gefilosofeer wel bij een middelbare scholier past, of bij de doelgroep lezers.
Ik weet , uit ervaring, dat er zeker jongeren als Jordi zijn. Zij kunnen hun hart ophalen met dit boek.
Het is namelijk origineel en uniek.
Maar ik denk wel dat het grote publiek dit te zware kost zal vinden.

Meer recensies van Conny Schelvis