Bij een goede vriend voel je je thuis.

Conny Schelvis 20 april 2020
‘ Waar mijn vrienden wonen’ is een juweeltje. Een mooi vormgegeven prentenboek met veel herkenning voor de jonge lezers. Er is een jongetje dat van school naar huis gaat en onderwijl dat hij zijn route loopt, laat weten wie er woont. Over Ana Lucia van om de hoek, over Carlos van hiernaast, Bruno van hiertegenover en ga zo maar door. Over de mensen uit zijn wijk, sommige leuk en sommige vervelend. De echte namen doen er niet zo toe, hij weet ze niet of is ze vergeten maar hij weet wel waar ze wonen en waar hij terecht kan als het moet. Zijn idee is dat goede vrienden geen achternaam behoeven maar wel een adres.

Bij elke pagina omslag zie je illustraties die twee pagina’s beslaat. Bij elke illustratie slecht twee regels tekst. De illustraties lijken eenvoudig maar er is heel veel op te zien. Qua kleur zijn ze wat sober en de achtergrond is wit maar hoe vaker je door het boek aan het bladeren bent hoeveel meer je er uit haalt. Ook uit de tekst. Die twee regels vertellen best veel en dat is knap gedaan.

Het is een verhaal van herkenning. Wat zelf zeg je ook wel eens van ‘zij van de hoek’ of ‘die meneer van hierachter’. Verder ga je langs gebouwen waar je over kunt vertellen als je het boek samen leest met je kind. Het gaat over verschillende soorten mensen die toch bij elkaar kome in dit verhaal. Het gaat over vrienden en over thuis komen. Letterlijk maar ook figuurlijk want bij een goede vriend voel je je thuis.

Meer recensies van Conny Schelvis