top debuut ! aanrader !

Conny Schelvis 14 juni 2020
Een luchtige, heerlijk leesbare en ik denk een van de prettigste romans die ik dit jaar tot nu toe heb mogen lezen. Voor mij een geslaagd debuut dus !

Naast het feit dat ik de cover al opvallend en origineel vind sprak de tekst op de achterzijde mij ook aan. Het verhaal gaat over Anna die op weg is naar een housewarming waar ze eigenlijk geen zin in heeft. Ze komt echter nooit op de plek waar ze wezen moest want ze strandt in een afgelegen restaurantje waar ze Bor ontmoet. Bor ontmoet op een soort parkeerplaats. Een rij caravans, campers en tentjes voor een leeg stuk grond. Ze staan in de rij om een kavel te bemachtigen. De droom van Bor om zijn eigen huis te kunnen bouwen. Anna wordt op slag verliefd op Bor en als hij vraagt of zij zijn plekje in de rij wilt bewaken zodat hij even weg kan zegt ze meteen ja. Ze worden onafscheidelijk en Anna gaat met hem het huizenavontuur aan. Ze vragen vergunningen aan, doen de inkopen, houden de vooruitgang sterk in de gaten. Anna die tot die tijd van woning naar woning ging (woningen van anderen waar ze op paste) en leefde uit verhuisdozen wordt gedurende het verhaal volwassen. De bouw levert problemen op, het geld raakt op, maar Anna groeit net als het huis.

Het is een heerlijk verhaal. Anna heeft moeite met de snelle maatschappij waarbij ieders leven wel van te voren lijkt uitgestippeld. Iets waar ze zich best wel tegen (wilt) verzetten maar niet altijd durft. Aan de ene kant is ze onzeker maar aan de andere kant weet ze goed wat ze wel of niet wilt. Soms is ze behoorlijk naïef maar op de een of andere wijze siert haar dat. Ik kan niet anders zeggen dat, ondanks haar soms bijzondere acties, ik meteen sympathie voor haar had. Sommige situaties zijn herkenbaar en af en toe zou ik willen dat ik zorgeloosheid van Anna in het begin van het verhaal wat meer had gehad. Als lezer wordt je meegenomen in de groei van de relatie van Anna en Bor en uiteraard in de vorderingen van het huis. Een verhaal vol dagelijkse beslommeringen over twee gewone mensen. Het stuk herkenbaarheid maakt het nog fijner lezen. Dit alles wordt afgesloten met een mooi einde, wat ik niet echt meteen zag aankomen.

De auteur heeft met een pen vol humor, luchtigheid en hier en daar wat sarcasme een heerlijk verhaal opgeschreven wat ik van harte kan aanbevelen!

Meer recensies van Conny Schelvis