Veelbelovend concept, teleurstellende uitwerking

Demi Schoonenberg 15 december 2019 Hebban Recensent
Angel Mage is een standalone van Garth Nix waarin Liliath, na meer dan honderd jaar in slaap te zijn geweest, weer wordt gewekt en aan haar meedogenloze queeste begint om bij haar geliefde, een Archangel, te kunnen zijn. Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft ze vier mensen nodig die veelvan elkaar verschillen, maar gemeen hebben dat ze allemaal een stukje van de Archangel in zich dragen.

Ik was heel benieuwd naar dit verhaal door dit concept en ik vond de cover en de vele kaartjes heel mooi en gedetailleerd. Alleen is laatstgenoemde ook de doodsteek geweest van dit boek. Er wordt enorm veel beschreven, waardoor de wereld dan wel goed wordt neergezet, maar wat voor hele langdradige en oninteressante gedeeltes zorgt. De kaartjes waren leuk, maar het kaartje van bijvoorbeeld het terrein van het kasteel was heel erg gedetailleerd en eigenlijk onnodig omdat er maar één scène daar afspeelt. Nix heeft duidelijk veel plzier gehad in het creëeren van deze wereld, maar de lezer heeft er niet veel aan. Het dient het verhaal gewoon niet.

De personages waren daarnaast ook vrij teleurstellend en niet goed uitgewerkt. Liliath was 100% slecht en er was echt niks aan haar te bespeuren dat haar interessant of driedimensioneel maakte. De vier personages waar Liliath naar op zoek is (wiens perspectieven de lezer ook volgt) waren daarnaast ook niet bijster goed uitgewerkt. Ik vond ze zelfs allevier heel kinderlijk overkomen. Agnez wil een Musketeer worden en wilde alleen maar met alles en iedereen vechten. Henri is vooral op geld belust, Simeon maakte geen blijvende indruk, en Dorotea was erg vreemd en kwam vaak heel wijs over voor haar leeftijd. Zij was wel de enige die iets meer diepte had, maar ook zij bleef niet bij mij hangen.

De plot van dit boek kabbelde maar een beetje voort. De proloog was spannend en veelbelovend, maar daarna werd het heel langdradig en lastig om doorheen te komen. Ik kan niet veel meer herinneren van wat er precies in het middendeel werd gedaan en ook de grote finale was voorspelbaar en had geen impact op me.

Wel gaaf vond ik het magiesysteem in dit boek. Engelen zijn onderworpen aan mensen en kunnen door laatstgenoemde worden opgeroepen om dingen voor hen te verrichten. Het ligt aan het soort engel wat je hem of haar kan laten doen en op hoe grote schaal. Hoe groter daarnaast de vraag of spreuk, hoe meer dagen/maanden/of zelfs jaren er van je leven worden afgehaald.

Ik ben onder de indruk van de details en de moeite die Nix heeft gestopt in de worldbuilding, maar dit boek was een echte misser voor mij. Angel Mage was voor mij te langdradig met een voortkabbelend plot en oninteressante en zelfs kinderlijke personages. Een gemiste kans met deze worldbuilding en het gave concept van magie en engelen.

Meer recensies van Demi Schoonenberg