Een pareltje

Elbert Grift 11 augustus 2019
Marlies en Eveline zijn 2 vriendinnen waarvan de vader van Eveline een meertje op zijn grondgebied heeft waar de hele jeugd bivakkeert en allemaal herinneringen verzamelt totdat dhr Rochat (vader van Eveline) besluit het meer tot verboden gebied te verklaren en er een hek omheen plaatst tot grote ergernis van de inwoners van Altena, het plaatsje waar alles zich afspeelt.
Marlies vervolgt haar leven in Altena, trouwt met Frank en krijgt een zoon Willem, die iets onduidelijks aan zijn benen heeft dat alleen opgelost kan worden met flink wat geld om een operatie te betalen en dat hebben ze niet.
Eveline is een BN-er geworden door het schrijven van bestsellers en bivakkeert in Amsterdam, als de heer Rochat overlijdt (30 jaar later) vinden de vriendinnen elkaar weer en krijgt Eveline uit de erfenis het beheer van het meertje toegeschoven die dat op haar beurt weer doorschuift naar Marlies omdat het haar aan tijd ontbreekt, dit leidt tot een enorme ommekeer in hun leven.
Een heerlijk boekje met een zekere spanning, wat doet de geheimzinnige Chinees (of is het een Japanner) in Altena na het overlijden van Rochat, lees dit boekje het is een pareltje, ik heb er van genoten in ieder geval.
Heel bijzonder is het aanduiden van de hoofdstukken middels cryptogrammen en de rode draad die door het boek heen sijpelt in de persoon van de beeldschone zangees Sade (weet ik nog uit eigen herinnering, bijvoorbeeld van Live Aid).

Meer recensies van Elbert Grift