Prettig geschreven roman

Eline H. 28 december 2019 Hebban Recensent
In Beth Varda, een particulier verzorgingshuis voor oude, joodse musici in de Noord-Hollandse duinen benadert dirigent Dudy enkele bewoners om een door hem gecomponeerde opera in te studeren en op te voeren. Ze zien het eerst niet zitten, maar hij weet hen met zijn enthousiasme en de gespeelde fragmenten uit de opera bij hun volgende ontmoeting te overtuigen. Twee oude rotten in het vak, onder wie Selma, zullen de hoofdrollen vertolken. Intussen gaat het leven in Beth Varda gewoon door. Selma en haar vriendinnen vertellen elkaar hun eigen geschiedenis en op de achtergrond speelt een ontluikende liefde. Langzamerhand beweegt deze zorgvuldig geconstrueerde roman zich naar een bijzonder einde.

Hoewel het verhaal zich afspeelt rondom deze naderende opera, speelt deze eigenlijk maar een hele kleine rol. Er wordt vooral ingezoomd op het leven van enkele bewoners van Beth Varda. Want ook in een verzorgingstehuis gaat het leven nog gewoon door. Er is sprake van nieuwe liefdes, stergevallen, maar ook de vriendschap is een belangrijk thema. Daarnaast vinden de bewoners elkaar ook in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog.

Tsagrina Levy heeft een prettige schrijfstijl. Haar zinnen zijn erg toegankelijk. Ook de delen die voor het verhaal wellicht overbodig lijken. Daarnaast geeft ze in voetnoten vaak aanvullende informatie. Deze heeft voornamelijk te maken met achtergrondinformatie rondom het joodse geloof en de daarbij behorende gebruiken.

De laatste opera in Beth Varda is een prettig geschreven roman die op het eerste gezicht vrij luchtig lijkt, maar waar toch meer diepgang inzit dan gedacht. Ik denk dat ik nog wel meer van Levy wil gaan lezen.

Meer recensies van Eline H.