Boven de wolken, heerlijke feelgoodroman vol humor

Elisa11 27 juli 2023
Via Hebban kreeg ik de kans dit feelgoodboek te lezen en een recensie te schrijven, waarvoor dank.

Jenny Colgan is auteur van feelgoodboeken, ze heeft al diverse series geschreven. “Boven de wolken” is het eerste deel van de serie “Summer Skies”.

Het voorwoord start met “Dit is geen boek over een piloot”. Hiermee bedoelt Jenny dat het boek draait om Morgan, een vrouwelijke piloot, maar dat de technische details in het boek niet geheel correct zijn. De auteur begint met boek dus met een dosis humor en humor blijft aanwezig in het verhaal.

Het verhaal begint in Londen, waar Morag woont. Morag is veel van huis en vliegt voor een grote luchtvaartmaatschappij. Carrière maken staat voorop. Morag is de vierde generatie piloot in haar familie, haar opa heeft juist voor de charme van een klein vliegtuig gekozen waarmee hij boven de archipel van kleine eilandjes in het noorden van Schotland vliegt. Morag moet daar niets van weten en is blij dat ze in grote, luxe vliegtuigen vliegt. Als haar opa Morag vraagt tijdelijk terug te keren naar huis en de route naar de eilanden over te nemen doet Morag dat, na enig gemopper.

Tijdens de vlucht naar de eilanden komt Morag in noodweer terecht en moet ze landen op een van de eilanden in een storm. Op dit eiland leeft enkel een ornitholoog, die nogal stuurs is. Het huis waar ze tijdelijk dient te verblijven is zeer oud. De auteur beschrijft elk detail nauwkeurig, waardoor je je goed in het verhaal kunt inleven. De ornitholoog, Gregor, blijkt een topkok en Morag beseft gaandeweg het verhaal dat er meer in het leven is dan luxe en carrière maken. Uiteraard heeft deze feelgoodroman een positief einde.

Het boek opent met “Zodra je eraan gaat twijfelen of je het wel kunt, verlies je voor altijd het vermogen om te vliegen”, uit Peter Pan, J.M. Barrie. Dit blijkt een belangrijk onderwerp te zijn in het boek.

Het verhaal is prettig geschreven. Er zijn slechts enkele personages, waardoor direct duidelijk is om wie het verhaal draait. Na enkele hoofdstukken ga je op in het verhaal, je hebt het gevoel zelf aanwezig te zijn op het eiland in het noorden van Schotland. De sfeerbeschrijvingen van de auteur zijn geweldig. Zo schrijft Jenny onder andere “Daarbij raad ik iedereen aan om zo weinig mogelijk tijd door te brengen in een afgesloten ruimte waar een geit voor het vuur ligt te slapen”.

De auteur beschrijft daarnaast de gerechten die Gregor, de ornitholoog, maakt heel gedetailleerd waardoor je het gerecht al bijna ruikt vanuit je stoel. De liefde komt uiteraard ook uitgebreid aan bod in dit feelgoodboek.

Deze nieuwe serie van Jenny Colgan is zeker aan te raden om te lezen, ik ben benieuwd naar het volgende deel.

Meer recensies van Elisa11