Maannachten, een historische roman

Elisa11 29 november 2023
Hebban heeft een exemplaar opgestuurd en gaf me de kans om deze mooie historische roman voor de leesclub "De muze van de kunstschilder" te lezen. Het boek is geschreven door Marja Visscher.

Het verhaal draait om de hoofdpersoon, de warme vrouw Joséphine Fesser. Zij trouwt met Alexandre en krijgt met hem een kind, Jules. Helaas gaat het om een kortstondige relatie en besluiten Joséphine en Alexandre zonder elkaar verder te leven. Alexandre zorgt voor Jules en Joséphine ziet hun in de vakanties.

Joséphine gaat verder met haar leven en ontmoet in Parijs de schilder Johan Barthold Jongkind (1819-1891), voor wie zij al bij hun eerste ontmoeting grote bewondering heeft. Joséphine koopt een schilderij van hem en nodigt hem uit om bij haar te komen eten. Vanaf dat moment zijn Joséphine en Johan onafscheidelijk. Ook dit is geen gemakkelijke relatie, maar Joséphine zorgt zo goed mogelijk voor Johan.

Het is een ontroerend verhaal, Marja heeft de personages heel gedetailleerd beschreven en je waant je in het atelier bij Johan en Joséphine. De feiten uit die periode zijn ook goed in het verhaal verwerkt, zoals de Oorlog met de Pruisen. Het verhaal boeit vanaf de eerste pagina en het einde is een heel mooi slot van het verhaal. . Het boek leest heel prettig, de hoofdstukken zijn goed opgebouwd. De vorige titel, Maannachten, vind ik iets beter bij het verhaal passen. Zowel vanwege de schilderijen die Johan heeft gemaakt als de aantrekkingskracht van de maan. Dit thema komt meermaals in het boek aan bod, net als de liefde en onvoorwaardelijke vriendschap.

Als er een vervolg wordt geschreven zal ik dit boek zeker aanschaffen.

Ik geef het boek 4 sterren.

Meer recensies van Elisa11