Niet te veel nadenken, lekker lezen!

Elise Kleuskens 26 december 2019
In december las ik voor De Boekenwurm The Burning Chambers van Kate Mosse. Toen ik vorig jaar april vertrok naar Londen voor een weekendje zag ik de aankondiging van dit boek. Eerder las ik van deze Britse auteur al de Languedoc trilogie: Labyrinth, Sepulchre en Citadel. Historische romans om bij weg te dromen, met gelukkig de nodige portie spanning.

The Burning Chambers speelt zich af in dezelfde regio als de trilogie, namelijk de Languedoc, een regio in het zuiden van Frankrijk, ten tijde van de Hugenotenoorlog van 1562. In dit boek volgen we het leven van de negentienjarige Minou Joubert, die een boekwinkel runt met haar vader en daarnaast haar jongere broertje en zusje verzorgt. De chaos van de godsdienstoorlog is niet het enige wat het rustige leven van de familie Joubert verstoord. In het dorp Puivert hoort de vrouw van de kasteelheer, Blanche, het gerucht dat haar man een overlevend kind heeft van zijn overleden vrouw en dat deze vrouw op haar doodsbed een testament heeft opgesteld die het welzijn van het kind garandeert. Angstig om haar grip op het kasteel en de erfenis te verliezen gaat Blanche op zoek naar het testament, of nog beter, het kind...

Een boek dat een blik werpt op de godsdienstoorlogen die in Frankrijk woedden in de 16e eeuw, gecombineerd met een spannende zoektocht, bloedige gevechten en de nodige portie romantiek. Laat ik ook niet de proloog vergeten te vermelden. Deze is gesitueerd in Zuid-Afrika in de 19e eeuw en vertelt over een vrouw, die in het bezit is van een testament en door een mysterieuze man wordt overmeesterd. Het boek kent een einde, maar eigenlijk toch niet, want hoe komt de lezer van 1562 naar het einde van de 19e eeuw? Geen zorgen, het volgende boek in deze serie verschijnt in het voorjaar van 2020!

Is dit een diepgaand boek van kwaliteitsliteratuur? Mwa, dat zou ik niet willen zeggen. Heb ik me vermaakt met dit boek? Zeker weten! Ik heb het boek evenals de andere boeken van Kate Mosse verslonden. Eenmaal vergat ik bijna uit de trein te stappen bij mijn stop! Al met al een heerlijk boek om de donkere dagen mee door te komen, niet te veel nadenken, lekker lezen!

Meer recensies van Elise Kleuskens