Aan, uit, aan, uit, aan, uit?

Elise Kleuskens 14 juni 2020
Sally Rooney's Normal People (Normale mensen) vertelt het verhaal van Connell en Marianne. Ze zitten op dezelfde middelbare school. Op school is Marianne een vreemd, afstandelijk meisje. Connell daarentegen is een populaire jongen. Connell's moeder werkt als schoonmaakster in het huis van Marianne, waardoor Connell haar steeds beter leert kennen en in het geheim een relatie met haar begint.

Samen gaan ze naar Dublin om te studeren. In Dublin lijken de rollen zich om te draaien. Was Marianne voorheen de teruggetrokken persoon, nu is Connell dat. Tijdens hun middelbareschooltijd en studietijd gaan Connell en Marianne door een soort knipperlichtrelatie, al wordt de relatie vrijwel nooit erkend door een van beiden.

Deze knipperlichtrelatie is waar dit boek om lijkt te draaien. De lezer leert kanten van zowel Connell als Marianne kennen die niet zo fraai zijn. Communicatie is niet hun sterkste punt, waardoor ze elkaar continu kwetsen. Toch keren ze telkens weer naar elkaar terug. De belangrijkste reden lijkt de lichamelijke aantrekkingskracht te zijn.

Na het lezen van dit boek weet ik nog steeds niet goed wat ik ervan vind. Qua stijl vind ik het een mooi boek. Het leest lekker weg. Qua inhoud vind ik het hier en daar wel erg veel van hetzelfde. Ondanks dat het boek een aantal jaar beslaat lijken de personages zich niet te ontwikkelen, behalve misschien verder de problemen in. Aan het einde van het boek zijn Connell en Marianne niet per se veel verder in hun relatie dan aan het begin. Het liet me dus niet echt verwonderd of tevreden achter, maar ook niet echt ontevreden. Het boek is uit, het verhaal niet, maar behoefte om te weten hoe het verder zal gaan voel ik niet. Het is goed zo.

Normal People is geschreven door de Ierse Sally Rooney. Het is haar tweede boek, waarmee ze diverse prijzen in de wacht sleepte. Lezend dat zij Engels studeerde in Dublin, met een uitstapje naar Politiek, herken ik iets van haar in de personages van Normal People. Zou er een autobiografisch element in dit boek zitten?

Onlangs is dit boek omgezet in een televisieserie geproduceerd door BBC en Hulu. Of ik het zal gaan kijken? Op dit moment trekt het mij niet zo, maar mocht de serie gemakkelijk toegankelijk worden... Wie weet kijk ik dan wel!

Meer recensies van Elise Kleuskens