Interessant

EMBV 03 december 2019
Een boek dat ik normaal niet zo snel zou lezen, maar het kwam op mijn pad en dan gaan we het ook gewoon lezen. Zeker geen spijt van, want het was een zeer verhelderend verhaal. Je kunt tegenwoordig het nieuws op tv niet aanzetten of de ouderwetse krant open slaan of het gaat wel over het klimaat. Tuurlijk belangrijk, maar het boek maakt heel goed duidelijk hoe de Nederlandse regering alles door je strot duwt. Nederland moet van het gas af.. terwijl men elders in de wereld juist aangesloten wordt op het gas. Gas is schoon, veilig en in verhouding goedkoper dan wat de regering voor de Nederlander wil.. Nu wil men dat de Nederlander aan de warmte pomp gaat, enorme stroom verbruikers… en om maar te zwijgen over het kostenplaatje wat de burger mag ophoesten. Kernenergie kwam ook te sprake. Misschien niet een groene voorziening, maar wel schoon, geen CO2 uitstoot. Oke als het fout gaat, dan kan het goed fout gaan, maar je mag aannemen dat men met de jaren toch de technieken verbetert heeft. Dit gedeelte van het boek was bijzonder interessant.

Het gaat in het boekje niet alleen over het klimaat. Ook wordt het een en ander over defensie en zijn problemen uitgelicht. De immigratie naar Nederland wat voor de Multi Culti samenleving zorgt. Het groeiende drugsprobleem in Nederland. Het koningshuis komt ook aan bod en dat vond ik als liefhebber van koningshuizen minder gepast. Als je over het koningshuis wil spreken waarom dan de negatieve zaken? Een beetje meer er in verdiepen en de auteur zou ook positieve dingen kunnen noemen, zoals de deuren die voor Nederland open gaan als iemand van het koningshuis zich meld in een land, denk daarbij aan de goodwill reizen van Prins Bernhard en het werk van Maxima voor een betere toegang voor vrouwen tot de financiële wereld, nee hier worden het SS verleden van Bernhard en Claus genoemd, de vader van Maxima. Ja Bernhard is lid geweest van een SS afdeling net als Claus, maar Bernhard kon alleen op deze manier studeren en Claus moest net als vele gedwongen. Maxima kun je niet verantwoordelijk houden voor wat haar vader gedaan zou hebben. Maxima is Maxima en het offer wat ze bracht trouwen zonder haar ouders erbij is grootst te noemen.Typisch Nederlands zeker altijd het negatieve benoemen.

Samengevat een boekje dat op sommige punten zeer verhelderend was maar soms ook meer de eigen mening van de auteur. Toch is het voor mensen die zich druk maken over o.a. het klimaat wel een aanrader.

Meer recensies van EMBV