Dertig vuurtorens

Erik Hoekstra 11 februari 2022 Boekverkoper
Vandaag verschijnt bij ⁦‪uitgeverij Meulenhoff‬⁩ een tof boek van José Luis González Macías. Een kloek werk met dertig schitterende anekdotes over uitzonderlijke vuurtorens. Er staan spookverhalen tussen maar ook literaire verhalen over Edgar Allan Poe en Virginia Woolf. Een boek vol beschrijvingen van ontberingen, mysterieuze verdwijningen, uitstervende vogeltjes en excentriekelingen. Ook de illustraties zijn van de hand van de auteur. Zijn fascinatie voor alles wat te maken heeft met reizen, atlassen en oude kaarten is de grote drijfveer achter dit fijne boek. Het doet me erg denken aan 'De atlas van afgelegen eilanden' van Judith Schalansky. En dat bedoel ik als aanbeveling. De vertaling is van Irene van de Mheen. Materiaal voor eindejaarlijstjes.

Meer recensies van Erik Hoekstra