Middeleeuwse zomer

Erik Hoekstra 02 december 2021 Boekverkoper
Ik kreeg door uitgeverij Aspekt uit Soesterberg een lijvig boek toegezonden. Een geschiedenis van de Hoge Middeleeuwen (1000-1300), geschreven door de Hengeloër Gregor Dijkhuis. Een imponerende pil van maar liefst zevenhonderd pagina's.

Duizend jaar geleden verging de wereld, tegen alle verwachtingen in, toch niet. Bovendien veranderde het klimaat ten goede. Een warmere periode brak aan met vele jaren van goede oogsten. De verlammende tijd rond de vorige milleniumwisseling was vergeten, een nieuw elan groeide uit tot 'De Middeleeuwse Zomer'. Een drietal eeuwen waarin levenskracht, vernieuwing en wetenschappelijke ontdekkingen de toon zetten. Een bloeiperiode, uit haar voegen barstend van expansiedriften, veldslagen, opkomende handel en grote sociale en culturele veranderingen. Een periode ook waarin een einde kwam aan vijf eeuwen oppermacht van de Islamitische wereld. Het centrum van de wereldmacht verschoof langzamerhand van Oriënt naar Occident.

Aan de hand van belangrijke gebeurtenissen, zoals de bezetting van Spanje en Sicilië door de Moren, de kruistochten en de moord op Filips IV door Otto von Wittelsbach in Bamberg, en belangrijke figuren zoals Hildegard von Bingen, Thomas Beckett, Frederik Barbarossa, Richard Lionheart, Willem van Normandië geeft Dijkhuis een prachtig en gedetailleerd beeld van een boeiende periode in de Westerse geschiedenis.

Meer recensies van Erik Hoekstra