Kintsugi

Erik Hoekstra 15 juli 2021 Boekverkoper
Dit boek van Andrés Neuman werd internationaal bijzonder enthousiast ontvangen. En terecht. Want wat is dit een heerlijk boek.

Duizelingwekkend en meeslepend hoe Andrés Neuman met zorgvuldig afgewogen woorden een paar onvergetelijke karakterstudies neerzet. Levens die in elkaar en de geschiedenis verstrengeld raken. 'Breuk' is een strak gecomponeerde roman met de banjoverzamelaar Yoshie Watanabe als glanzend middelpunt.

Neuman verbindt Hiroshima en Fukushima met klimaatproblematiek, de pracht van herstelde maar blijvend zichtbare breuken en de werking van ons gezamenlijke geheugen. Vertalers Heijo Alting & Pieter Lamberts maakten er voor Het Spectrum - waar men sinds kort weer aan fictie doet - een fijne vertaling van.

Meer recensies van Erik Hoekstra