Driessen, Poe & Verne

Erik Hoekstra 15 september 2019 Boekverkoper
In 'De heilige', de nieuwe roman van Martin Micheal Driesen, is er sprake van een expeditie naar Zuid-Amerika. Een speurtocht naar de verloren stammen van Israel. Deze episode deed mij erg denken aan de enige roman die Edgar Allan Poe voltooide: 'The narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket' (1838). De zelfde beklemmende sfeer van dreiging en de suggestie van de onthulling van macabere geheimen.

Afgelopen vrijdag kon ik Martin Driessen er persoonlijk naar vragen tijdens de boekpresentatie die uitgever Van Oorschot organiseerde. Het klopte dat hij inspiratie bij Poe vond. De schrijver zette mij zelfs op het spoor van Jules Verne die nog een vervolg schreef op 'Pym', namelijk 'Le sphinx des glaces' (1897). Zo'n lijntje vind ik mooi.

Inmiddels las ik 'De heilige' uit. Een schelmenroman staat er voorop het omslag als waarschuwing voor de argeloze lezer. Een hopeloze opportunist, een gewetenloze schurk, een galante struikrover, een ascetische heilige. De hoofdpersoon Donatien is het allemaal. Maar bovenal is hij innemend, slim, geestig en zelfs heldhaftig en opofferend waardoor de lezer hem in zijn hart sluit en zijn misstappen maar al te gemakkelijk door de vingers wil zien. Van onethische schurk naar zuivere heilige lijkt een onoverbrugbare kloof, maar Driessen krijgt het voor elkaar. Chapeau! voor de auteur die met onze Donatien een onvergetelijke literaire figuur neerzet.

Meer recensies van Erik Hoekstra