Bijzonder bekroond boek

Erik Hoekstra 15 mei 2022 Boekverkoper
Ik lees 'Wormmaan', het boek dat afgelopen maandag werd bekroond met de Libris Literatuurprijs 2022. Outsider Heitman verbindt zadenveredelaarster Elke in het heden en Ra, een jonge vrouw uit het neolithicum van 9.000 jaar geleden met elkaar in hun zoektocht naar het beheersen en verbeteren van de natuur.

Twee verwijzingen naar Middelnederlandse teksten: de schrijversnaam verwijst (uiteraard willekeurig) naar Mariken van Nimwegen en 'Elke' zet de lezer op het spoor van Eclkerlyc. Dat kàn bijna geen toeval zijn. Mariken van Nimwegen verlaat het klooster voor een nieuwe identiteit als geliefde en keert gelouterd terug op haar schreden. Elckerlyc beschrijft de fases in een mensenleven. Wormmaan is
daarmee een roman die een een 'veredelende' zoektocht beschrijft die iedereen maakt naar persona en identiteit. Althans zo interpreteer ik het dan maar.

Mariken Heitman schrijft weerbarstig, beeldend, aards proza. Geen eenvoudig boek maar wel een fijne uitdaging. Vergemakkelijkt door des schrijvers kleurrijke proza. Een bijzondere leeservaring.

Meer recensies van Erik Hoekstra