De geschiedenis van de Perzen herschreven

Erik Hoekstra 31 mei 2022 Boekverkoper
DE PERZEN

Ik lees een fascinerend boek: 'De Perzen' van Lloyd Llewellyn-Jones. Voor het eerst is er een geschiedschrijving van de eerste wereldmacht uit de geschiedenis die zich niet baseert op Griekse bronnen en de Bijbel maar op recentelijk vertaalde Perzische teksten. Darius de Grote (in Perzische bronnen Dārayavaush wat zoveel betekent als 'krachtig vasthouden aan het goede') uit het huis der Achaemeniden, was niet die wrede machtswellusteling zoals de Griek Herodotus hem beschrijft maar veeleer een opportunistische bestuurder, een slimme autocraat die in staat was een uitgestrekt rijk centralistisch te besturen.

Het gevecht voor democratie der verenigde Griekse stadstaten tegen de Perzische dictators Darius en zijn zoon Xerxes (Xshayarahasā) is een fraai staaltje nepnieuws. Zorgvuldig opgebouwd door de Griekse historici Ctesias & Herodotus. De beide '300' films doen die propaganda nog 's een keer
dunnetjes over.

Smullen van deze kroniek over de Perzische Achaemeniden, "één van de grote disfunctionele families uit de wereldgeschiedenis", schrijft Lloyd Llewellyn-Jones. Bijna activistisch rekent hij af met mythes van barbaars oriëntalisme (de Perzen) en het pan-Hellenisme als bron van (Westerse) beschaving.

Meer recensies van Erik Hoekstra