Veel verhaallijnen in een harde thriller

Erika 15 maart 2024
De aasgieren is het vervolg op De man die met poppen speelde. Ook deze thriller speelt weer rond crypto-expert en anarchist Linn Ståhl. Hoewel Jonsson af en toe zinspeelt op gebeurtenissen uit het eerdere boek, is De aasgieren prima als zelfstandig boek te lezen.

Een bank in Stockholm krijgt te maken met een gewelddadige overval, waarbij een aantal medewerkers doodgeschoten wordt. Rechercheurs Rickard Stenlander en Erik Svensson vermoeden dat Zweden opnieuw getroffen wordt door een terroristische aanslag. Als zich onverklaarbare feiten aandienen, zien Rickard en Erik genoeg redenen om Linn Ståhl weer in te huren.

Jonsson is breedsprakig. Het boek staat vol met lange uitwijdingen naar het verleden, zijn beschrijvingen van de malafide praktijken zijn zeer uitgebreid tot in de kleinste details, zodat het soms gaat duizelen voor niet-ingewijden.

We lezen vanuit veel perspectieven, naast die van de rechercheurs en Linn ook dat van de extremisten. Zo kunnen we precies het spoor van geweld volgen dat zij achterlaten. Maar Jonsson verklapt niet alles, er blijft genoeg te raden over.

Linn realiseert zich al snel dat de rechts-extremistische organisaties die haar eerder aanvielen opnieuw betrokken zijn. De auteur geeft veel aandacht aan Linn’s privé-missie die zeker niet zonder gevaar is, waarbij ze ze begeeft zich langs de grens van het toelaatbare en grote moed toont.

Het verhaal heeft verschillende lijnen die naast elkaar lopen. Behalve het politieonderzoek naar de schietpartij is daar Linns zoektocht naar de rechtsextremisten en dit neemt het grootste deel van het boek beslag. De twee lijnen lopen naast elkaar met Linn als verbindende factor. Maar uiteindelijk laat Jonsson ze bij elkaar komen, en dan wordt plotseling de betekenis van de raadselachtige proloog duidelijk.

De aasgieren is met als zijn voorganger - De man die met poppen speelde - een harde thriller, maar de hardheid zit niet bij de politie of bij Linn. De auteur geeft veel inkijkjes in hun privéleven, in hun gedachtenspinsels en laat hiermee hardwerkende, rechtvaardige mensen zien die voor elkaar opkomende en niets anders willen dan het achterhalen van de waarheid. De hardheid, het wrede geweld zit bij de extremisten.

Het derde deel rond Linn Ståhl - De vrouw die alleen jaagde - is inmiddels ook verschenen. De kans voor Jonsson om de lijnen van vooral Linn als het gaat om haar strijd tegen radicaal-extremisten af te ronden.

Deze recensie staat ook op Vrouwenthrillers.nl

Meer recensies van Erika