Kati Neumann ( 1963) heeft al diverse romans op haar naam. Nu durft ze het aan om aan het in Duitsland gevoelige thema in een roman te verwerken: de Duitse eenwording. Voor haar een bekend onderwerp, geboren in Leipzig kwam ze in de vakanties vaak bij haar opa en oma in het 5 kilometer brede Sperrgebiet. Ze kent uit eigen ervaring de beperkingen uit die tijd.
In het boek worden twee verhalen verteld en verweven.
Milla is een jonge vrouw die zich eenzaam en verloren voelt. Haar ouders hebben haar toen ze twee was en de Berlijnse muur viel bij haar opa en oma gebracht om op wereldreis te vertrekken, haar man heeft haar verlaten. Het enige dat haar dierbaar is, is haar 14 jarige zoon Neo. Ze sluit zich aan bij een groep die op zoek is naar lost places, maar dat bevalt haar slecht. Ze trekt er alleen op uit en gaat op zoek het Thüringen Woud. Bij toeval ontdekt ze een ring in de grond en opent daarmee een luik. Ze komt in een grote kelder terecht die vrijwel geheel intact is en vol staat met spullen. Zo vindt ze een oud schoolschriftje van ene Christina Dressel. Ze neemt het schriftje en een pot jam mee. Eenmaal thuis gaat ze op onderzoek uit. Het blijkt de kleder van het voormalige succesvolle chique Hotel Waldeshöh am Rennsteig te zijn. Ze bezoekt de familie en heeft vooral met Christine een klik. Samen bezoeken ze de kelder. Milla en Neo worden opgenomen in de familie Dressel, eindelijk heeft Milla een familie waar ze zo naar hunkerde.
Hotel Dressel was een succesvol klasse hotel in het Thüringen Woud, eigendom van de familie Dressel. Het boek beschrijft de leven in de periode dat het hotel in het Sperrgebiet staat. Er zijn geen gasten en de familie probeert er wat van te maken. Iedere generatie gaat er anders mee om. Ook de periode van de oorlog heeft grote impact gehad. Er is nog altijd hoop dat het hotel weer open zal gaan. Maar aan die droom komt een einde als de familie gedwongen wordt het hotel te verlaten, zonder dat ze weten waarom. Na het vallen van de muur hebben ze vergeefs geprobeerd het hotel terug te krijgen of een schadevergoeding te krijgen.
Milla haalt Christine over om uit te gaan zoeken waarom de familie gedwongen werd het hotel te verlaten en wie daar verantwoordelijk voor was. Ze worden daarbij onaangenaam verrast.
Wat vind ik van het boek: In het begin wordt alles mooi uitgewerkt en gedetailleerd beschreven. Het verhaal heeft dan nog veel potentie. Al snel zakt het in elkaar en wordt het een simpel familie verhaal met veel herhalingen. De karakters worden niet uitgewerkt en hebben weinig diepgang waardoor de personages mij niet raken. Op een uitzondering na, Arno die met zijn post traumatisch stresssyndroom om leert te gaan.
De verhaallijnen wisselen elkaar af en worden uiteindelijk met elkaar verweven. Maar juist daardoor verliest het de historische waarde en verwordt het tot een familieroman.
De cover is mooi, maar snap ik niet helemaal. De hop speelt nauwelijks een rol in het boek en komt ook eigenlijk niet voor in dat gebied.

Al met al is het boek me tegengevallen. Ik waardeer het met drie kleine sterren.

Reacties op: Familiebanden

Heimweeland - Kati Naumann