Mama is niet hier

Erna 29 juni 2019
Mariette Zweers (1968) debuteerde in 2017 met Maakbaar, deze thriller is genomineerd voor de Schaduwprijs in dat jaar. Ze werkt als manager en docent bedrijfskunde aan de RUG. Mama is hier is haar tweede thriller.
Het gezin Bakx lijkt een gelukkig gezin dat in luxe leeft. Matthijs is een succesvolle carrière man die nu directeur van het ziekenhuis is, Olga is huisvrouw en probeert thuis alles in goede banen te sturen en dochter Juliette is een typische verwende puber.
Toch is niet alles zo mooi als het lijkt. Er is een slepende ruzie met de buren over een boom. Matthijs staat onder druk ivm de realisatie van de uitbreidingsplannen voor het ziekenhuis waarbij hij o.a. tegengewerkt wordt door collega Jens en moet voldoen aan de eisen van Louise wiens protege hij eigenlijk is. Olga merkt steeds vaker dat ze een nutteloos leventje leeft en is daar toch ontevreden over en mn haar zus wijst haar daar regelmatig op. Juliette doet stiekem dingen die eigenlijk niet mogen.
Er gebeuren dingen waardoor bij Olga alle alarmbellen afgaan. Ze ziet haar gezin in gevaar komen en gaat op onderzoek uit en grijpt in, met alle gevolgen van dien.

Het boek bestaat uit drie delen, die weer opgedeeld zijn in hoofdstukken. Het taalgebruik is wisselend, veel korte zinnen en soms een poging tot lyriek. Er worden hierdoor wel erg veel leestekens gebruikt wat een wat vreemd paginabeeld geeft. Maar toch leest het wel snel en prettig.
De titel is wat ver gezocht. De tekst wordt één keer letterlijk uitgesproken, maar eigenlijk is Olga er juist niet voor Matthijs en Juliette. De cover is ook niet echt bijzonder, ik denk dat dit de observerende Olga moet voorstellen.
De personages blijven oppervlakkig terwijl enkele van hen toch een behoorlijke psychologische bagage hebben. Jammer dat dat niet meer uitgewerkt is. Er worden veel dingen aangestipt die met enige uitwerking veel diepgang aan het verhaal hadden kunnen geven. Er blijven nu losse lijntjes achter. Wel wil je doorlezen in de hoop dat er nog wat komt.
De spanningsboog is laag, het boek kabbelt rustig door en eigenlijk komt er pas op het einde iets meer spanning en dynamiek in het verhaal, maar helaas wordt het dan ook weer wat afgeraffeld.
Conclusie: een wat teleurstellende thriller die veel potentie had. Ik geef 3 sterren.

Meer recensies van Erna