heftige realiteit

Erna 17 juli 2019
Sohaila Abdulali is geboren in Mumbai,India. Ze studeerde economie en sociologie aan de Brandeis University en communicatiewetenschappen aan de Stanford University. Ze schreef een aantal kinderboeken, korte verhalen en romans.
Als tiener was Sohaila Abdulali samen met een vriend slachtoffer van een urenlange groepsverkrachting. Door tegen de verkrachters te blijven praten overleefde ze het. Ze wilde wel aangifte doen, maar de politie geloofde haar niet en de arts weigerde haar te onderzoeken. Ook dreigde haar studievisum voor de Verenigde Staten in gevaar te komen. Daarom tekende ze een papier waarin stond dat er niets gebeurd was. Wel schreef ze een artikel in een Indiaas vrouwenblad over haar ervaringen.
Professioneel heeft ze zich decennia lang bezig gehouden met het thema verkrachting. Ze werkt met de slachtoffers van verkrachtingen de zgn overlevers. En toen was er ineens in 2012 de verkrachting van Jyoti Singh in India ( ze stierf tgv de verkrachting ) en de me too beweging. Haar artikel dook op in de media en ging viraal. Daarom besloot ze dit boek te schrijven.
Het boek gaat uit van de eigen ervaring van Abdulali en de ervaring van anderen die bij haar onderzoeken betrokken zijn. Hoe denken we er nu over: maatschappelijk, politiek, juridisch. Als er een president van de VS is die zegt Grijp er in hun kruis. Hoe reageren we daar op?Waarom is het een misdrijf waarover de slachtoffers moeten zwijgen. We mogen het juist nooit verzwijgen.
Waarom proberen slachtoffers te voorkomen dat ze slachtoffer worden door bv zelfverdedigingscursussen te volgen, zich anders te kleden. Waarom gebeurd er zo weinig aan de daderkant. Verkrachting is geen seks, het is een misdaad. De daders kiezen ervoor om een misdrijf te begaan.
Een van de oorzaken zoekt Abdulali in de verkeerde visie van meisjes op hun rol met seks, hun recht om nee te zeggen, hun recht om te genieten en om nee te zeggen.
Waarom staan mannen nog altijd hoger in de maatschappelijke rangorde? Hierdoor moeten vrouwen blijven strijden voor hun rechten, ook de seksuele.

Het boek is prettig geschreven met een zekere afstand en vrij objectief. Wat knap is gezien de ervaringen van de auteur. De verhalen zijn vaak aangrijpend en niet altijd prettig om te lezen, maar helaas ook realiteit.
Het analyseert goed hoe er in de maatschappij gedacht wordt over seksueel geweld en welke ontwikkelingen er nu zijn en nog nodig zijn.

Meer recensies van Erna