De pest is geen corona

Evelien Walravens 24 maart 2020 Hebban Recensent
Lezen in tijden van corona maakt dat je ook ineens heel andere boeken gaat lezen. De Pest van Albert Camus, ooit gelezen voor mijn boekenlijst Frans op de middelbare school, werd ineens weer akelig actueel. Ik herinnerde me er niet zo veel meer van, ik vond het toen niet zo boeiend geloof ik. Maar nu, na even doorbijten (want hé, dit lijkt toch wel erg op de situatie nu!) heb ik toch wel genoten van dit boek.

Als je in je achterhoofd houdt dat Camus een absurdistisch schrijver was dan lees je dit boek in een heel ander licht. En als je dan ook nog bedenkt dat hij met De Pest het nazisme en de Tweede Wereldoorlog wilde aanduiden dan wordt het nog meer een ander verhaal.

We zijn in de Algerijnse stad Oran, ergens in de jaren veertig als er ineens ratten bloedend uit hun holen komen gekropen en doodvallen midden op straat. In eerste instantie maakt niemand zich er echt druk om. Maar dan beginnen de eerste mensen ziekteverschijnselen te krijgen: koorts, uitslag, bulten in oksels en liezen. De lezer weet dan al meteen waar we mee te maken hebben. De mensen in Oran nog niet, zij worden nogal aan het lijntje gehouden door de autoriteiten. Als de eerste mensen sterven is het te laat om het tij nog te kunnen keren. De stad wordt hermetisch afgesloten. Niemand mag er nog in of uit. In de stad proberen mannen als dokter Rieux en zijn vriend Tarrou enige orde in de chaos te scheppen. We volgen het verhaal via hun observaties, die eerst heel objectief zijn maar naarmate de situatie nijpender wordt komen ook zij in gewetensnood en lezen we over verloren liefdes en de dood van kinderen. Het kan toch niet zo zijn dat een god dit op zijn geweten wil hebben?

Het einde is een beetje raadselachtig. Ik kon nog even niet zo goed bepalen of het nu een goed of een slecht einde is. Wat ik wel weet is dat deze pest niet hetzelfde is als corona, gelukkig! Maar het geeft je veel stof tot nadenken wat mensen in een crisissituatie al dan niet doen. En de liefde blijft in veel gevallen toch overeind en dat is wat ons mensen toch verbindt, niet waar? Stay save.

Meer recensies van Evelien Walravens