Een rat naar je hart

Evelien Walravens 04 oktober 2019 Hebban Recensent
Toegegeven, als andere Hebbanisten me niet hadden overtuigd dit boekje te lezen was het nooit op mijn leespad gekomen. En dan was ik voor altijd in het ongewisse gebleven over het bestaan van Firmin de rat.
Firmin is niet zo maar een rat, Firmin is een beschaafde rat. Ondanks dat hij geboren is in een nest van onbestemde afkomst. Zijn moeder was een onvervalste alcoholiste en zijn twaalf broers en zussen nemen het leven zoals het komt en volgen hun gewone ratteninstinct. Het toeval (of was het het lot?) wil dat Firmin geboren wordt in de kelder van een rommelige boekwinkel aan een plein in het Amerikaanse Boston. Als dertiende rat in een nest was er weinig plek en nog minder te eten voor Firmin. De ondermaatse rat richt zijn hongerige maag dan ook al snel op de snippers papier die als nest dienen voor de grote rattenfamilie. Genoeg papier in een boekhandel! Firmin merkt dat het ene boek het andere niet is zowel in smaak als in inhoud. Want jawel, Firmin is een rat die kan lezen! Al snel heeft hij zo ongeveer de hele boekwinkel uit en op zijn ontdekkingstochten door de winkel en het pand erboven komt hij in aanraking met de winkeleigenaar en een huurder. Zij zullen een belangrijke rol gaan spelen in het leven van Firmin. Ook de plannen die de gemeente Boston heeft met het plein en omringende huizenblokken zullen Firmins toekomst bepalen.

"Als ik wilde weten of iets de moeite van het lezen waard was, hoefde ik alleen maar aan een stukje van de gedrukte tekst te knabbelen. Ik gebruikte hiervoor alleen de titelpagina, zodat de rest van de tekst ongeschonden bleef. Mijn motto werd: wat lekker smaakt, stilt de leeshonger."

De schrijver van dit verhaal, Sam Savage (9 november 1940 – 17 januari 2019) laat Firmin kennismaken met grote namen als Lolita, Anna Karenina , Don Quichot en ga zo maar door. Ook leert Firmin bekende acteurs uit de film kennen omdat hij vaak op zoek gaat naar eten in een naburige bioscoop. Fred Astaire en Ginger Rogers zijn zijn grote idolen. Als dan ook nog blijkt dat Firmin piano kan spelen heb je dit ratje voor eeuwig in je hart gesloten. Savage heeft met dit boekje een soort ode aan de lezer geschreven. Met humor en verdriet en de grote liefde voor boeken laat hij door Firmins ogen zien hoe we op de been moeten blijven in de grote boze wereld. Maar dat gaat niet vanzelf...

Meer recensies van Evelien Walravens