Geestgrond is een subtiele, maar vlijmscherpe aanklacht tegen onrecht!

Bookaholic F 28 december 2019
Geestgrond is een subtiele, maar vlijmscherpe aanklacht tegen onrecht!

Door de beeldende beschrijving van de dreigende atmosfeer, de prachtige landschappen en de beklemmende opbouw van het verhaal bouwt het verhaal zich langzaam, maar genadeloos op naar een duistere climax.

Sarah Moss heeft, met weinig woorden, een verhaal met heel veel symboliek neergepend. In haar dankwoord zegt de auteur dat ze haar inspiratie voor Geestgrond haalde op een literair festival in Northumberland, waar Andy Bates haar inwijdde in de wereld van de veenmensen en re-enactment. Haar bezoek aan de speciale tentoonstelling Scotland’s People over de Brons- en IJzertijd in het Nationaal Museum van Schotland wakkerde haar interesse nog meer aan en door haar uitgebreide research is ze erin geslaagd deze tijd te doen herleven.

Het strijdtoneel waarmee deze novelle begint, is het offer van een veenmeisje. Haar lot is meedogenloos en toch ondergaat zij dit zonder klagen.

In de jaren negentig komen we terecht in een archeologische nederzetting uit de IJzertijd. Dit gedeelte wordt gezien door de ogen van Silvie.

Silvie is een 17-jarig meisje dat gedwongen gaat naspelen hoe de veenmensen in die periode leefden. Samen met haar ouders en professor Jim Slade en zijn kinderen Dan en Molly gaan ze tijdens de zomer leven van de natuur in Northumberland. Silvie leert door de vrijgevochten Molly de moderne wereld kennen en samen met haar durft ze al eens buiten de lijntjes te kleuren. De professor en zijn kinderen zien dit onderzoek als een experiment en nemen het niet al te serieus. Bill, de vader van Silvie, is heel extreem en lijkt stilaan de grens tussen realiteit en fictie te verliezen. Eigenlijk zou hij perfect passen in de onderzochte cultuur waar mannen altijd de baas waren en vrouwen volgzaam. Naast dominant is hij ook heel erg bang van nieuwe indringers en zeer nationalistisch ingesteld. Het experiment om proefondervindelijk te onderzoeken hoe de veenmensen leefden en dachten, gaat steeds verder en verder tot de grens van het toelaatbare wordt overschreden.

Geestgrond is niet alleen een boek over onderdrukking op alle mogelijke manieren, maar ook een coming of age verhaal. Door het verlaten van haar afgeschermde wereld en de vriendschap met Molly ontdekt Silvie een andere kant van zichzelf. Stilaan zien de anderen ook hoe de verhoudingen liggen in het gezin, maar sommigen sluiten de ogen of vinden het normaal.

Deze literaire roman gaat over veel meer dan mishandeling binnen een gezin. Toch miste ik soms wat verdieping. Nu worden heel veel thema’s aangestipt op een subtiele en geniale wijze, maar ik had graag nog wat meer willen lezen over de politieke en sociale onderwerpen. Het dagdagelijkse leven, de overtuigingen en de gebruiken van de veenmensen worden wel uitermate levendig beschreven en geven een goede indruk van die periode. Bepaalde technieken die deze volkeren gebruikten, spelen een belangrijke rol in het verloop van dit verhaal.

Geestgrond is een fascinerende uitstap in de geschiedenis, maar zeker ook een zoektocht naar identiteit en zingeving.
****

Meer recensies van Bookaholic F