Een fantasy rollercoaster vol actie, humor en emotie!

Bookaholic F 03 januari 2020

Ruiters van de nacht is het wervelende eerste deel in de nieuwe duistere fantasy-serie Relikwieën van het verleden.

De wonderlijke band tussen mens en dier, de monsterlijke creaties en de heerlijke personages staan, samen met de opmerkelijke magie, garant voor een paar uur spannend leesplezier.

Nick is een gewone jongen met een grote liefde voor zijn paard Esprit. Wanneer er een ongelooflijke sexy vrouw in zijn leven komt, verlegt hij zijn focus even naar haar. Esprit wordt erg ziek en dan begint de nachtmerrie. Nick ontdekt dat hij speciaal is, ontmoet de bizarre Karel en de Eeuwige Schemering zorgt ervoor dat niets nog is als voorheen. Nick wordt geconfronteerd met verantwoordelijkheden die hij niet wil en komt terecht in een creepy wereld. Naast de zoektocht naar zijn soulmate en de oplossing om de wereld te redden, heeft deze tiener liefdesproblemen en ontdekt hij dingen over zichzelf die hij liever niet had geweten. Tijdens zijn angstaanjagende opdracht is soms niet duidelijk wie aan de juiste kant staat en of magie een vergiftigd geschenk, prachtig cadeau of een noodzakelijk kwaad is.

Ruiters van de nacht is een rollercoaster vol actie, humor en emotie.

Magie is de rode draad in dit flitsende eerste deel, maar opgepast, dit is geen lieflijk boek : “Nee, in dit donkere verhaal gaat het over bijzondere toverkracht die de duistere vijand moet verslaan.” Voor wie de magie bezit, is het zoeken naar het hoe en waarom en ook hoe de ontvangen gave bijzonder kan zijn, is in het begin een groot vraagteken. Stilaan worden geheimen ontsluierd en er ontstaan nieuwe vragen. Het is duidelijk dat de reis voor de magiërs na Ruiters van de nacht nog niet stopt en dat er nog gevaarlijke avonturen volgen.

Naast magie en vriendschap gaat deze young adult/fantasy over je lotsbestemming vinden, vertrouwen hebben, durven en je eigen ego achterlaten voor het grote geheel.

De liefde voor dieren en in het bijzonder voor paarden is duidelijk voelbaar in dit beeldende verhaal. Dieren die kunnen spreken, bepaalde talenten bezitten en partners van de tovenaars zijn, dat zijn intrigerende ideeën en ze veroverden onmiddellijk mijn hart. De karakters zijn speels, sarcastisch, moedig en soms koppig, wat het boek een extra touch meegeeft. Het stopt niet bij de mensen en dieren, maar ook voorwerpen en de natuur zijn in de ban van magie in dit verhaal.

Hoewel ik genoten heb van de rijk gedetailleerde world building, de ontwikkeling van de personages en de mix van spanning en humor liep ik soms een beetje verloren rond tussen alle achtergrondgegevens. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist geweldig als een verhaal doordacht opgebouwd is en de plot goed uitgewerkt, maar nu had ik het gevoel dat de auteur te veel ineens wou vertellen. Gelukkig wordt de cruciale informatie in het cursief gedrukt, waardoor mijn focus zich speciaal richtte op de gegeven uitleg. Hoewel je dus je aandacht bij het verhaal moet houden, is dit een veelbelovend debuut vol verbeelding.

Wat ik knap gedaan vind, is dat de goede personages ook te maken hebben met duistere aantrekking en worstelen met schuldgevoelens, twijfel en soms zelfs fouten maken of rebelleren. Naast de hoofdfiguren zijn ook de persoonlijkheden van de bijrollen lekker eigenzinnig of net schattig en maken ze nieuwsgierig naar meer.

Als de ongebreidelde fantasie iets meer gestroomlijnd wordt, dan wacht deze auteur een mooie schrijverscarrière. Mathias Maho is een aanwinst voor het Nederlandstalige fantasy-genre.

Ruiters van de nacht is een aanrader voor fantasy-lezers, maar ook het young adult publiek zal van dit magische verhaal houden.
****
Nieuwsgierig naar meer leestips? Ga kijken op deze blog ❤️